Natuurschoon in Noorwegen - Reisverslag uit Skjold, Noorwegen van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Natuurschoon in Noorwegen - Reisverslag uit Skjold, Noorwegen van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Natuurschoon in Noorwegen

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

06 September 2012 | Noorwegen, Skjold

Na een hilarisch bezoek aan de supermarkt voor het zoeken van de juiste ingrediënten voor de lasagne (wat is nou gehakt van een koe?) en de lange speurtocht naar knoflook had ik een redelijke mix bij elkaar om een hele grote ovenschotel vol te krijgen en gelukkig was deze ook nog gelukt, beetje van AH, beetje van ikke en de rest geluk!
Na het eten zijn we de auto ingestapt om watervallen te bekijken en gezien het 2 dagen in die gebieden geregend heeft zouden ze vollop moeten stromen.
Alleen de weg er naar toe was al de moeite waard, over slingerende weggetjes door een stuk of 5 tunnels waarvan de langste een km of 8 was kom je op de mooiste plaatsen. De bergen omringen alles en zijn machtig hoog bekleed met vele tinten groen wat paars van heide en op sommige kon je op de toppen het sneeuw zien liggen.
De eerste stop was bij de waterval welke de 4 na grootste is van Noorwegen en met veel geluid en geweld naar beneden raasde. Het water spat alle kanten op en er naast staan zorgt voor een verfrissende douche. De stenen op de berg zijn glad geschuurd door het vele water en alles biedt een schitterend gezicht. Vanaf de watervallen heb je uitzicht over het fjord, de bergen aan de overkant en de gekleurde houten huisjes die miniatuur voordoen en je doen denken aan Madurodam.
Na deze stop zijn we weer de auto ingegaan en doorgereden de hoogte in, de bergen in.
De temperatuur was 17 graden aangekomen bij de volgende waterval vele meters hoger was het nog maar slechts 7 graden maar ook hier was de waterval te gek.
Deze waterval had meerdere kronkels en zij armen en leek breder.
De tunnels waren bijzonder zo ga je erin is het droog en kom je eruit en het stort regent en dat wisselde zich vele malen af.
Na dit schitterende uitstapje van ongeveer 150km waren weer thuis waar we de avond hebben afgesloten met een spelletje monopoly, uiteraard heb ik mijn neefje laten winnen het is al zielig genoeg dat hij zijn armpje in het gips heeft.

Woensdag 5 september (gefeliciteerd mama) heb ik een heerlijk relaxte morgen gehad. Jarek en ik hebben de kolonisten van Catan uitgepakt en proef gespeeld, met de handleiding ernaast.
In de middag zijn we naar Haugesund gereden, onderweg kwamen we langs een van de oudste kerkjes van Noorwegen nog uit de tijd van de Vikingen en de tijd waarin hier de hoofdstad was gevestigd, aan het water.
In Haugesund zijn we door de straten gelopen en langs de kade aan het water waar een zeer harde en koude wind stond. De huizen hier zijn enerzijds zoals je het herkent van hout de moderne gebouwen zijn zeer grote minimalistische gebouwen vervaardigd van steen en helaas zonder enige uitstraling. In Haugesund zijn we wezen eTen bij de Chinees en zoals elk land is ook dit weer zeer anders gezien de Noren veel lamsvlees eten (schaapjes zie je hier echt overal) kwam dit veel terug op de kaart. Heb uiteindelijk kip in zoet zuur uitgekozen wat goed gesmaakt heeft.
Na het eten zijn we naar de zee gereden, en dit was adembenemend mooi. Niks geen rustige zee want door de wind en de vele rotspartijen die uitlopen in zee en ook in zee liggen breken de woeste golven er op wat een zeer gaaf gezicht geeft. De zee is groen van kleur en het strand gewoon wit, op een kalme dag is de zee schoon en kan je de bodem zien wanneer je erin zwemt.
Met het zonnetje wat doorbrak op sommige momenten heb ik mooie foto's kunnen maken.
S'avonds weer terug thuis hebben we De Kolonisten van Catan gespeeld. Waar mijn neef het eerste potje had gewonnen was ik winnaar tijdens het 2e spel. Geloof dat hij niet zo goed (gewoon niet) tegen zijn verlies kan want hij vond de regels maar raar en stom (maar pas toen hij begon te verliezen) hahahaha.
Het was een hele lange dag en nogal een laat dus vanmorgen op donderdag 6 september kwam ik er pas rond een uur of 09.30 uit bed. Vandaag heb ik een heerlijke luie dag thuis waar ik vollop van geniet! De openbaarde gaat aan eten en drinken en genieten maar!

Morgen gaan we weer op pad en s'avonds komen er vrienden langs.

Zaterdag moet ik al om 6.00 uur de bus nemen naar Bergen en vanuit daar een treinreis naar Oslo waar ik de hele zondag nog kan rondlopen voordat ik mijn vlucht naar huis neem.

• 06 September 2012 - 21:26

Robin:

Klinkt weer leuk en nog gewonnen met het spel ook!!! Geniet ervan! En veel plezier in die trein van je :D

• 06 September 2012 - 21:28

Nathalie Huisman: