Van Baikalmeer terug naar Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Van Baikalmeer terug naar Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Van Baikalmeer terug naar Irkutsk

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

14 Oktober 2013 | Rusland, Irkoetsk

11.10.2013
Na een heerlijke nachtrust is het de waakhond die ons keurig rond 08.15 wakker maakt.
Om 09.00 uur staat het ontbijt op tafel dus is het tijd om langzaam maar zeker op te staan genieten van een douche.
In de eetzaal zijn 2 tafels gedekt. Het is een ouder Belgisch stel die hier verblijft en een behoorlijke reis aan het maken is. Na Rusland verblijven ze nog een maand in Mongolië voordat ze verder trekken.
Het ontbijt is meer dan uitgebreid en vooral het typische Russische warme gedeelte (voor ons rijstepap) was heerlijk.
Na het ontbijt is ons te kennen gegeven dat we om 13.00uur opgehaald worden dus we besluiten de wandeling naar het museum te maken.
Het Museum gaat over flora en fauna van Baikal meer.
Met 1637 meter is dit het diepste meer ter wereld. Het heeft de lengte van 636km en de breedte varieert tussen de 27km en de 80km. En met 23.000km3 is het goed voor 20% van al het zoete water op de wereld.
We lopen langs verschillende aquariums met vissen en erbij zelfs een zeehond.
Na het bezoek lopen we de 5km weer terug en zien we dat de ophaal service al klaar staat.
We worden na de rit afgezet bij Nadia. Ze is een wat ouder en pittig vrouwtje die gezellig in het Russisch begint te kletsen. We krijgen de sleutel van het huis en kunnen onze gang gaan. Leuk een homestay!
Robin en ik besluiten het miezerige weer in te gaan om de stad te verkennen.
We lopen via het postkantoor richting het water om vandaar via de hoofdstraat weer het centrum in te lopen.
Ondanks dat we echt wel ons best doen vinden we de stad niet mooi het is groot grauw maar wat het is, is eigenlijk dat het gewoon charme mist.
We doen een poging om boodschappen te doen helaas worden onze pasjes niet geaccepteerd. Poging 2 gaat beter dankzij een pinautomaat in de winkel.
We lopen nog even de markt over en halen de meest lelijke bloemen (maar wel de enige die we kunnen vinden) voor Nadia (we vinden haar schattig).
We besluiten om toch al vroeg te gaan eten in typisch Russisch restaurantje. We genieten van een goed bord eten en een paar biertjes voordat we tevreden richting onze homestay gaan.
Jammer dat Irkoetsk niet mooier is maar smaken zullen toch verschillen.