Verboden stad&Dongcheng noord - Reisverslag uit Peking, China van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Verboden stad&Dongcheng noord - Reisverslag uit Peking, China van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Verboden stad&Dongcheng noord

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

20 Oktober 2013 | China, Peking

19.10.2013
De wekker gaat om 05.30 en even voor 06.00 zijn we de deur al uit. We lopen de Hutong uit en komen bij de grote weg en ik zie daar 1 enkele taxi staan die we net aan kunnen houden voordat ie wegrijdt.
Een kwartiertje laten stappen we uit bij Tiananmen plein waar om 06.29 (zonsopgang) de vlag zal worden gehesen. Het plein is 440.000m2 en het grootste publiekelijke plein ter wereld. In het midden van het plein staat het monument voor de mensen helden. Deze obelisk is 37.9 m hoog en afgebouwd in 1958.
Het plein is nu officieel compleet afgeladen met voornamelijk binnenlandse toeristen. Zodra het tijd is start er muziek en wordt het verkeer stopgezet zodat de groep PLA soldaten door de gate of heavenly peace (waar de foto van Mao hangt) kunnen marcheren naar het plein. Een leuk weetje is dat de soldaten precies 108 stappen per minuut zetten en elke stap is 75cm.
Het is bijzonder dat we deze ceremonie mee kunnen maken op een plein met veel historie welke niet altijd even goed zijn afgelopen zoals het protest in juni 1989. Ondanks het feit dat wij dit weten en op kunnen zoeken op Google (ze hebben een Chinese versie) en Wikipedia (ze hebben ook hier een Chinese versie van) horen wij dat merendeel van de Chinezen niet op de hoogte zijn van dit en dat dit ook niet vermeld word (naast nog wat andere zaken) in de Chinese geschiedenis boeken en je dit op school ook niet mee krijgt.
Hierna gaan we ontbijten er is niet heel veel in de buurt maar uiteindelijk is het een typisch plaatselijk eet tentje (ja je eet dumplings bij het ontbijt).
Hierna wilde ik eigenlijk naar het mausoleum van Mao maar de roj die er stond was er 1 van ruim 4 uur dus dat doen we overmorgen.
Vanaf het plein gaan we dan naar de overkant door de gate waar de foto van Mao hangt daarna staan we even in de rij voor de kaartjes en om naar binnen te mogen. De verboden stad is ontzettend groot. Het is een thuis geweest voor 24 keizers. Vroeger werd een bezoek zonder uitnodiging bestraft met de dood en tegenwoordig is het elke dag volle bak voor de vele toeristen. Er zijn ongeveer 800 gebouwen en 9000 kamers.
Aan de hand van een audio guide lopen we alles keurig af door de grote hallen heen, we zien de draken troon, de kamer die gebruikt is tijdens het huwelijksnacht (3 dagen en nachten sluiten ze zich samen op voordat ze voortaan apart van elkaar slapen) van de laatste keizer en ik zie een hurktoilet helaas van dichtbij. Ook zie je de fiets die door de laatste keizer Puyi is gebruikt als vervoermiddel binnen de muren van de stad.
Vanuit het paleis lopen we de koninklijke tuin in van 7000m2 vol mooie bomen en rotspartijen waarvan diegene die bovenin een tempel draagt (waar de keizer en zijn vrouwen bij vollemaan wijn gingen drinken en gedichten gingen schrijven) kunstmatig is gemaakt van stenen uit de rivieren.
Je kunt in de verboden stad eindeloos rondlopen en je verwonderen over alle kunst die je ziet in en op de gebouwen.
Nadat we de stad hebben verlaten stelen we de weg over naar het Jingshan park.
Dit park is 1 van de weinige plaatsen in Beijing met een heuvel. Deze is gemaakt door mensen en bedoeld om de verboden stad te beschermen tegen oa slechte geesten. Na vele trappen zijn we boven en hebben een schitterend uitzicht over de verboden stad en de rest van de omgeving. Het park is erg mooi en goed onderhouden. Het elke jaar door zijn er planten en bloemen in bloei. Tijdens een heerlijk kopje thee zien we een groepje mensen dansen.
Met een maïskolf (die je overal kan kopen) in de hand genieten we van al het mooie om ons heen.
We besluiten de dag wandelend door te brengen en onze volgende stop zijn de drum en Bell torens.
De drum toren komt uit 1272 en is een stijle lange klim naar boven. Bovenin heb je een schitterend uitzicht over de omgeving. Ietsjes naar het noorden staat de Bell toren. De Bell toren is ook uit 1272 maar is wel een paar keer door brand getroffen en de huidige structuur is dan ook uit 1745 al ziet het er ouder uit dan de Drum toren. Bovenin kan je over de hutongs kijken en zie je de Klok van 63 ton hangen.
Na het beklimmen van beide torens (je benen voelen aan alsof je heel lang hebt lopen squaten) staan we even op het zonnige plein tussen de torens in. In de avonden komen hier de plaatselijke mensen bijeen voor dansen en een praatje. Door de hutongs lopen we naar de lama tempel. Dit is een voormalig paleis turn in to tempel uit 1744 en geeft je een mooie indruk inzake het Tibetaanse buddisme. Er zijn 5 hoofd tempels die je kan bezichtigen en er zijn tonnen die je rond kan draaien (met de klok mee) om te wensen.
De highlight is de 18 meter lange buddha gemaakt uit 1 stuk hout, zijn tenen hebben de grote van een kussen.
Na een hele dag lopen hebben we behoorlijk honger en lopen we bij een klein tentje naar binnen hier genieten we van een heerlijke lunch met lekker veel groente, alleen gladde champignons met stokjes eten valt niet mee.
Na de lunch lopen we een stukje terug en de Hutong weer in naar de tempel van Confucius. Dit is in een verhouding een kleine tempel en veel soberder maar heerlijk rustgevend. Op het plafond zie je schitterende afbeeldingen van draken.
Vanavond willen we graag op de nacht markt wat gaan eten en nu het 15.30 is lopen we via de Hutong die kant maar op.
In de Hutong zie je de mensen hun gang gaan en heel soms kan je even naar binnen kijken.
Op een gegeven moment passeren we een patisserie waar we genieten van een kopje thee en een heerlijk taartje. Onderweg kopen we in een snoepwinkel onbekende snoepjes zo hadden we gedroogde vruchtjes (wij hadden zuurtjes gehoopt), jelly zonder smaak met pitjes, balletjes met soort van karamel. Laten we zeggen dat dit een ervaring op zich is.
Met Linda (hebben we in Mongolië de Ger tent mee gedeeld) hebben we afgesproken om vanavond te gaan eten en we spreken af bij de Starbucks in de stad. Onderweg zie je zo ontzettend veel en ik heb eindelijk mijn beige wollen trui met rendieren op de kop kunnen tikken en Robin een zacht lammy vest.
Ik moet er wel even bij vertellen dat ik momenteel een obsessie heb voor wollen truien met rendieren. Ik wilde zo een trui al in Rusland kopen, een handgemaakt was er alleen in maat xxl. Een trui met made in Iceland was onbetaalbaar.
Nu zie ik er echt iedereen in lopen maar kan ze nergens vinden, tot vandaag. Een made in China 100% wol.
Wat er precies misgaat met onze eetafspraak is eigenlijk al een verhaal op zich (we staan alle 2 in een ander gedeelte in de stad op de ander te wachten) en na wat sms'jes heen en weer gaat dit hem vanavond niet worden (morgen nieuwe kansen) en gaan Robin en ik de nacht markt over. Dit is een attractie opzich. Een lange straat vol met eet stalletjes op sprookjesachtige wijze verlicht door orde lampions en met de meeste uiteenlopende gerechten. Slangen, inktvissen, zeesterren, schorpioenen, iets dat me deed denken aan een kakkerlak (zou me niks verbazen). Gelukkig hebben ze ook andere zaken zoals dumplings (lekker), soort pannenkoek met groente en vlees gevuld (lekker), wit pasteitje (iets heel vies), een pannenkoek op een stokje met kaas (ontzettend vies die smaak bleef hangen ondanks het koekje erna).
Na het eten hebben we een lekkere avond wandeling gemaakt en 21.45 stapten we ons hostel binnen 15buur en 45 minuten na vertrek, ik hoef dan ook niet te vermelden dat wij alleen nog maar willen douchen en slapen.

• 20 Oktober 2013 - 18:46

Pa:

Indrukwekkend verslag Nathalie,groeten aan Robin.