Live and let die (P. McCartney) - Reisverslag uit Lightning Ridge, Australië van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Live and let die (P. McCartney) - Reisverslag uit Lightning Ridge, Australië van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Live and let die (P. McCartney)

Door: nathaliehuisman

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 Oktober 2011 | Australië, Lightning Ridge

Hi all,

Afgelopen zondag ben ik na een geweldige, geweldige tijd bij Charlotte, Fred en de kids vertrokken vanuit Lightning Ridge naar Collarenebri (niet uit te spreken en gelukkig korten de Ozzies dit af tot Colli).
Voor vertrek heb ik het laatste proces van het mijnen nog mogen meemaken en dat is het moment dat de stenen uit de zogenaamde wasmachine komen en je de opalen moet vinden. Het was een bijzonder leuke dag en we hebben wat stukjes gevonden. Het is super om dat mee te maken omdat je dit normaal niet doet. Ik wil Lotje en familie ook heel erg bedanken voor de gastvrijheid en alle leuke dingen die we hebben gedaan!

Ik zit op de station genaamd Moongulla en je kan dit even opzoeken met Google. Via een dirt road 55km afstand van Lightning Ridge en echt in de middle van helemaal, helemaal niets. Kay en Brian hebben 30.000 acres land opgedeeld in verschillende stukken waar zowel cattle als schaap rondloopt. Verder nog een handje vol paarden.

De eerste 2 dagen heb ik het wel even moeilijk gehad en vooral wat heimwee naar Charlotte en de gezelligheid en reuring die er was, daarnaast moet ik wennen aan de mensen, de omgeving en de manier van werken. Maar ik sta overal open voor en je moet begrijpen dat dit hun leven is en wat ze drijft en dat er zoveel techniek achter het werken zit en zoveel management.

Zondag middag was Kay in The Ridge en heeft ze me op kunnen halen. Ik ben dus eerder vertrokken met de gedachte aan het einde van de week weer terug bij Charklotte te zijn voordat ik op de bus naar Brisbane vertrek.

Zondag middag bij aankomst heb ik een rondleiding gekregen over het bedrijf en heb ik Moopoak (als ik het goed schrijf het is een vogel) gereden (dat ik een 4jarige paardje en deze vogel was te horen tijdens zijn geboorte).
Ze rijden hier in een australian stock saddle en het zijn echte australian stock horses.
Daarna hebben we gegeten.

Ik slaap in een gebouwtje dat 3 meter van het huis staat en het is allemaal keurig gewit, ik heb een ventilator en verder ruik ik hier (stink dus) standaard naar deet en bushman spul ipv Chanel of Armani vanwege de hoeveelheid vliegen!

Maandag ochtend zijn we om 7uur wezen ontbijten en daarna heb ik Poakie gereden. Daarna zijn we wezen veedrijven met de bikes (motors en quads) we zijn op zoek naar de schapen met hun lammeren omdat het nu de tijd is om de lammeren te merken, castereren, staarten afhalen en een injectie te geven.
In de middag heb ik hiermee ook geholpen en na eerst een tijdje gekeken te hebben besloot ik de vacinaties te geven (elastiekjes om de ballen knopen of de oren merken ging mij nog iets te ver) en om de ballen en staarten met desinfecterende spul te spuiten.
Luke is een jongen die ingehuurd is door Kay en Brian om dit te leiden en hij heeft mij goede begeleid en heel erg veel uitgelegd, het was heel erg interessant.
Ik had er moeite mee om er aan te beginnen maar dingen wennen sneller dan je denkt en je kleert waarom het allemaal noodzakelijk is ook voor het dier. Maar het is niet altijd makkelijk om bepaalde dingen te zien, zo is er ook een schaap overleden omdat hij met zijn hoofd hard tegen een hek aansprong ipv door het hek en dan is het zonde van het vlees om dat te laten liggen dus wordt het direct gevild. Ook kleine lammetjes vind ik soms erg sneu.
Verder zitten mijn handen onder de splinters door een geweldige actie (not) je hebt hier in het landschap zogenaamd buffalo grass, dit is heel erg taai gras en het is hoog, het ziet eruit alsof je erdoorheen kan lopen maar dat is een no go. Ik zag dat een schaap wilde ontsnappen dus ik wilde naar het hek rennen, tilde mn voeten niet ver genoeg op, kwam dus tegen buffalo grass aan en viel plat op de grond neer. Jongens lachen en ik ook, was behoorlijk stom, maar heb nu 2 handen vol met splinters(boehoe).


S avonds was het erg gezellig met zijn allen eten en drinken maar je ligt hier wel op tijd in bed omdat je gewoon helemaal stuk bent van de hele dag buiten in de hitte werken. Na 1 dag ben ik al in bezit van farmers armen oftewel je ziet waar je overhemd heeft gezeten.

Dinsdag weer vroeg begonnen en de hele dag met de jongens bezig geweest met de lammeren was wederom erg leuk en leerzaam.

Vanmorgen ben zat ik om 7.30 al op het paard en heb ik een heerlijke buitenrit gemaakt en wat sprongetjes genomen (niet erg lekker in een stock saddle) na uim een uur heb ik Poak afgespoten en samen met Ginger (die ik aan het beleren ben) op het land gezet. Paarden binnen halen gaat hier ook met de quad:-)aan het einde van de werkdag.

Daarna zijn we schapen wezen drijven. Dat wil zeggen dus dat je een stuk land binnen gaat en de schapen eerst moet gaan zoeken. Het landschap is vreselijk ruig. Ik rij op een quad die vol gas 70 gaat (ff testen) maar in het landschap moet je rustig aan doen want het zit vol met dode bomen, hout, kuilen en bulten. Veel schapen hebben we niet gevonden maar wel een wild zwijn gezien (net zo graoot als mn quad) en een kudde biggetjes. Heleboel kangeroes, walibi's, vogels en bruine slangen (top 10 gevaarlijkste slangen en als je gebeten wordt ben je binnen 2 uur dood en ziekenhuis is hier dus 55k vandaan. Ben wel extra voorzichtig want er kropen er 2 door de schapen yard waar we bezig waren.
Tijdens het drijven waren er lammetjes van slechts 2 a 3 dagen oud en die hadden het heel erg moeilijk om mee te komen vanwege het tempo en de hitte en deze heb ik een handje geholpen door te tillen.


Ik ben in mn hele leven nog niet zo vies geweest maar het doet me eigenlijk helemaal niet zoveel. Mn jeans is zo ranzig dat ie morgen waarschijnlijk rechtopgezet kan worden. Zit onder de stof en modder en na het lammeren ook bloed(oormarks).
Maar de vrijheid die je krijgt in onbetaalbaar er is geen tijd alleen het werk moet gedaan worden en de omgeving en het uitzicht is geweldig!

Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik schapen niet heel erg slim vind maar dat je aan hun gebler gaat wennen (lees stokdoof) als je het de hele dag hoort.

Morgen is het heel erg vroeg op staan om de lammeren te te doen.
Dinsdag hebben we er in een halve dag al 600 gedaan dus het zijn niet zomaar een paar schaapjes.

Het is erg moeilijk te omschrijven als je het zelf niet ziet of meemaakt en wat ik vertel is slechts een fractie want ik krijg verhalen te horen van Kay en Brian en Luke verteld mij over verschillende soorten van farming en het runnen van een station.
Ik ben er nog niet over uit of ik dit zou kunnen voor altijd maar dat het geweldig is, staat als een paal boven water!

Alles gaat dus goed met mij en ik hoop met jullie ook.

Dikke kus, Nath xxx



  • 26 Oktober 2011 - 19:29

    Mathilde:

    thanks for de felicitatie ;).

    Wow wat een verhalen en heerlijk om te lezen. Lekker genieten van alles wat je daar mee maakt. daarna voor altijd heimwee.... x

  • 26 Oktober 2011 - 19:44

    Pap:

    hI Nathalie,wat een belevenissen.Dit is helemaal iets voor jou,om een keer mee te maken.Doe voorzichtig met de quad en paardrijden.Voor die slangen pas je al op merk ik.Hier gaat ook alles goed ,rustig najaarsweer ,overdag 14 graden.Nou Nathalie wij gaan zo naar bed,jij zit alweer tussen de blatende schapen.Geniet ervan ,is eigenlijk overbodig te noemen,want genieten doe je wel. Dikke Kus,ook van Geke.

  • 27 Oktober 2011 - 08:40

    Patricia Visscher:

    Woooowwwwww, kan niet anders zeggen!!!!
    Wat een mooie tijd moet jij daar hebben zeg!
    Ik weet een beetje hoe het is maar dan in Canada, maar heb ook zeker nog de wens om eens naar Aussie of NZ te gaan!

    Super leuk geschreven blogs en de foto's zijn fenominaal!

    Heel veel plezier nog #nietnodigwantdatzalzekerwetenwellukken#

    Groetjes,
    Patricia

  • 27 Oktober 2011 - 13:58

    Nessie:

    Hi Nath,
    heb helaas nog geen tijd om het allemaal te lezen, want ben m'n bureau aan het opruimen, want morgen is m'n laatste dag bij Zwapak! Wel ff snel de foto's bekeken. Wat een leuke sferen, ik wil ook weg!!!!
    Heel veel plezier nog daar, en zondag ga ik weer eens een potje mee ballen met het team. Toedels!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Lightning Ridge

Nathalie

Actief sinds 26 Mei 2011
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 57230

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 21 Mei 2017

Guatemala, Belize en mexico

31 Mei 2016 - 02 Juli 2016

New York en Canada

03 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Trans Mongolië Express

19 Juli 2013 - 22 Juli 2013

Weekendje Spanje

29 December 2012 - 03 Januari 2013

Familie bezoek in Polen

11 December 2012 - 15 December 2012

Hello Riga!

25 Augustus 2012 - 09 September 2012

Van Polen naar Noorwegen

30 April 2012 - 18 Mei 2012

Naar het oosten

11 Oktober 2011 - 13 November 2011

Australië

Landen bezocht: