Einde van een geweldige minibreak! - Reisverslag uit Riga, Letland van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Einde van een geweldige minibreak! - Reisverslag uit Riga, Letland van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Einde van een geweldige minibreak!

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

15 December 2012 | Letland, Riga

Donderdag 13.12.2012
08.00uur als ik voor het eerst wakker word. Kijkend uit het raam zie ik mensen lopen naar de markt, werk of school terwijl het sneeuwt. Toch nog even terug naar bed het is immers vakantie. Om 09.00 uur sneeuwt het harder en om 10.00uur is het nog niet veranderd en ondanks dat ik weet dat het koud zal zijn ga ik mijn bed uit en heb ik zin om de witte wereld in te stappen. Deze vreugde is snel voorbij wanneer de douche geen warm water geeft en ik dus een werkelijke koude douche neem (hoe dapper)' aangekleed en wel maak ik mijn reisgenootje wakker en om 12.00 uur gaan we de deur uit. Aangezien we dus te laat zijn voor het ontbijt besluiten we dit in de markthallen te doen. Bij de broodafdeling bestellen we thee, koffie, croissantje met jam en een soort van pizzabroodje waarbij het brood wat zoeter is en je doet denken aan een brioche. Kosten 1.05 LAT, erg goedkoop dus!

Buiten laat de aansteker mij in de steek maar een aardige Let die dit ziet en mij met een lucifer uit de brand (rare woordspeling) helpt.
We lopen uit de markthallen over de buitenmarkt, waar van alles verkocht wordt, groente, fruit, jassen, mutsen, truien, bontjes voor in je schoenen, naar de overkant (via een tunnel) daar ploegen we door de sneeuw die nog steeds niet van ophouden weet.
Het straatbeeld is gevuld met mensen die sneeuw weg schuiven en de straat vegen, mensen die als eskimo's gekleed op weg gaan naar hun bestemming. Ook kwamen we mensen tegen zonder jas en een enkeling die de straat overstak op slippers, T-shirt en korte broek. Vrouwen op snowboots maar ook op hoge, hele hoge hakken.
We zijn langs het opera gebouw gelopen door een mooi parkje en de sneeuw levert mooie foto's op. Via een park lopen we langs de bloemenmarkt en vanuit hier besluiten we naar het oude gedeelte te lopen om een museum te bekijken, onderwegnkomen we een Lido tegen waar we vanavond gaan eten.

Het museum ging over de gehele geschiedenis van Letland en Riga en over de scheepvaart (papa ik moest direct aan jou denken je had het geweldig gevonden!).
Je begint zo'n 900 jaar voor Christus, de tijd van ijzer en brons waarin al duidelijk werd dat deze mensen bij de vissers hoorden. Je ziet de middeleeuwen waarbij je de bouw ziet van de stadsmuur eerst van hout later verhoogd en met steen. Het neemt je mee door de oorlogen met de Zweden en de Polen en in die zelfde periode is er ook Nederlands Delft blauw in tegels en vazen terug te vinden. De tijd brengt je verder door beide wereldoorlogen en de verdrukking ten tijde van het communisme. Voor de Letten was er weinig verschil van de tweede wereldoorlogen communisme beide waren barbaars, hardvochtig met vreselijk beleid.
De economische hervormingen onder de naam perestrojka geïnitieerd door de laatste Sovjetleider Michail Gorbatsjov, leidden tot toenemende vrijheid. Zij gaven de Letten de moed om op 21 augustus 1991 volledige onafhankelijkheid te proclameren. De Sovjet-Unie erkende dat op 6 september, en op 17 september werd Letland formeel lid van de Verenigde Naties. Het NAVO lidmaatschap moest de soevereiniteit tegenover Russisch revanchisme militair verzekeren.

Tien jaar later vierde Riga haar 800e verjaardag. Het moderne Riga bezit nog steeds een grote Russische minderheid, hoewel deze aanzienlijk is afgenomen ten opzichte van 1990. Spanningen tussen de bevolkingsgroepen laaien nu en dan op, met name over de positie van de russischtalige scholen en de wens om het Russisch als tweede officiële taal te erkennen. Maar uiteindelijk hebben beide bevolkingsgroepen er belang bij dat de Letse onafhankelijkheid, binnen de overkoepeling van de Europese Unie, blijft voortbestaan en dat dwingt hen tot tolerantie.

Vanuit de oudheid kom je hier al veel Duitse invloeden tegen en nu nog zijn ze te vinden in de stad op het huis van de moren dit is het gildehuis van de Duitse kooplieden, genoemd naar de morenkop die zij in hun wapen voerden; in de oorlog beschadigd, daarna gesloopt, in 1999 gereconstrueerd.
Hier komt het verhaal vandaan over de eerste kerstboom. De kooplieden wilden een grote boom halen om aan te steken in het dorp, maar aangekomen met een hele grote boom was deze te groot omdat hij de omliggende woningen ook in brand zou kunnen steken.
De mannen gingen naar binnen voor overleg de boom buiten achterlatend. Kinderen die de boom vonden waren verbaas hoe deze boom hier gekomen was en besloten deze te versieren zo hingen ze er hun wanten in, slingers met bessen en ga zo door. Toen de mannen na hun overleg zonder oplossing naar buiten kwamen waren ze verbaasd de boom zo mooi te zien en het laagje sneeuw wat er op was gevallen maakt het extra sprookjes achtig. Zo werd besloten de boom te verplaatsen naar het dorpsplein waar iedereen hem kon zien en versieren en zo werd er gezegd dat dit ter viering was van hun samenzijn, van Jezus Christus en zo is er de traditie van de kerstboom gekomen, tenminste zoals het verteld word.
Ook het scheepvaartmuseum was enorm interessant ook daar Nederlandse invloeden met het schip Sigulda gemaakt te Rotterdam in 1901.

Na de hele middag cultuur snuiven hebben we een mooie wandeling door de schemer gemaakt naar Lido waar we heerlijk hebben gegeten, aardappel, groentestoofpotje met paprika en aubergine en gehakt in koolbladeren met een lekkere jus maar het chocoladetoetje was mijn hoogtepunt zo zacht en smeuïg met stukjes koek en nootjes en een vleugje sinaasappel, heerlijk ik heb weer genoten.

Terug lopend naar het hotel is het schitterend de sneeuw en alle lichtjes door de stad. En ja het is een sfeervolle stad. Tussen de mensen oversteken, ploegend door de sneeuw (nog steeds) met een koude neus en tintelende vingers genietend van alles om mij heen. Wat een mooie stad en wat een heftige geschiedenis omgerekend zijn ze pas 21 jaar vrij en staat er nog best veel in de kinderschoenen maar doen ze het in het algemeen heel goed.

Gisteren bij vertrek vanaf het hotel zag ik een oude man zitten bij de brug te bedelen en bij terug komst zat hij er nog steeds.
Hij deed mij denken aan mijn opa.
Ik heb gezien dat de politie gisteravond een dronken oude man afleverde bij het Rode Kruis dus er is vast iets van een opvang wat in deze kou vooral met deze sneeuwval nodig is.
Volgevreten zijn we bijna bij ons hotel alleen nog even de gladde trappen van de tunnel oplopen (aflopen is veel enger en enger) en daar zit/ ligt de oude man half over enkele trappen, zich teruggetrokken in zijn te oude, vieze en grote jas.
De trap oplopend frustreerde het mij enorm dat ik de taal niet spreek want misschien wil hij ergens heen? Misschien wil hij een kop koffie? Een deken? Wat is zijn verhaal?Als gebrekkige van de taal geef ik deze gebrekkige in geluk een handvol geld. Schuldafkoop? Misschien maar ik hoop dat hij er wat warms van haalt.
Ik hoorde Ralph Mc Tell op de achtergrond het nummer: streets of London zingen.

Vrijdag 14.12.2012
Errrrrr is er 1 jarig HOERAAAA HOERAAAAAA DAT KAN JE WEL ZIEN DAT BEN JIJJJJJJJ (met zuivere stem gezongen)!
Rai is jarig en heeft de mooie leeftijd van 30 bereikt en die vieren we eerst door om 08.00 uur ons bed uit te gaan, met alleen vandaag nog 1 volle dag te gaan en gezien gisteren toch enigszins rustig was gaan we er hard tegen aan!
Uit bed, douchen (jawel warm water) een ontbijten scoren op de markt waar het echt heerlijk eten is! Dan gaan we door op weg naar de tram nr. 11 welke ons naar de dierentuin brengt.
Tijdens de tram rit komen we door een schitterende wijk vol mooie villa's (inclusief hek eromheen) in een bosrijke omgeving. Na een half uurtje zijn we aangekomen bij de dierentuin en erbinnen is het echt schitterend wit. We hebben hier ruim 2 uur doorgebracht en hebben veel leuke beestjes gezien: apen, zebra's, giraffes (die op mij afkwam en het glas begon af te likken waarachter ik zat...), wolven, vossen (speciaal soort), Rudolfs, lynxen en andere katachtigen. Helaas was het nijlpaard en de beer er niet en waren de leeuwen niet uit hun binnen verblijf te krijgen, en kon je ze binnen niet opzoeken. Ook hebben we wat reptielen gezien die enkele meters groot waren en waar ik niet graag bij in het water zou willen vallen, ook de "schattige" schildpadjes bleken na het lezen van hun bordje een stuk minder schattig.
De Riga Zoo is dus gelegen in een mooi naaldbomenpark. De zoo, opgericht in de Sovjetperiode, opende zijn deuren in 1912. Na de onafhankelijkheid van Letland maakte de zoo even een moeilijke periode door, maar gelukkig wist ze het hoofd boven water te houden. De dierentuin bloeit nu als nooit tevoren, met tal van nieuwe paviljoens die gedurende de jaren’90 zijn aangelegd.
De zoo heeft in het verleden al verschillende programma’s gestart ter bescherming van bedreigde diersoorten, zoals de Europese boomkikker (check!). Je vindt er, naast de klassieke dieren ook een hoop dieren die je in andere Europese dierentuinen niet zo snel tegenkomt, zoals de Tibetaanse wilde ezel.
Na het bezoek aan de dierentuin zijn we weer naar de stad gegaan, daar hebben we een warme late lunch genuttigd en heb ik mezelf opgewarmd met een heerlijk kopje gluhwijn. Warm maar voldaan zijn we doorgelopen en hebben we een eindje verderop een lekker kopje koffie en gebak gegeten (hoort erbij op een verjaardag). Na al dit lekker zijn we weer gaan wandelen door de oude stad over de kerstmarktjes want Rai heeft mooie souveniertjes gezien en aangeschaft.
Uiteindelijk zijn we weer op de hotelkamer aangekomen om even te rusten voordat we de barre kou ingaan voor een drankje bij de Sky bar op de 26e etage van het Radisson Blue hotel.
Na een paar uurtjes rust is it time to put on makeup, It's time to dress up right want we gaan naar de Sky bar!
Zoals ze zelf zeggen: The one and only Riga’s cocktail lounge in the sky located on the 26th floor of Radisson Blu Hotel Latvija and featuring the best view in the city.
Na even de kou wederom getrotseerd te hebben komen we aan bij Radisson Blue daar neem je de glazen lift naar de 29e etage, daar aangekomen betaal je een schamele 2LAT entree krijg je een bandje om en kom je in een geweldige setting. Super de luxe omgeving met uitzicht over de gehele stad wat werkelijk adembenemend is! Zo bestellen we de eerste cocktail waar de nationale drank Balzam ook in is verwerkt (21 kruiden en 45% alcohol) dan nemen we een heerlijk tapasje op tafel en kijken we de club rond, mensen kijken hoe heerlijk. De muziek gaat harder en er is een DJ aanwezig en de voetjes kunnen van de vloer. Genietend van de volgende cocktails en wat nootjes is het weer vooral kijken met hier een daar een flirt.
Na een geweldige avond vol heerlijk eten, drankjes en kijken moeten we helaas weer de kou in, terwijl er een lichte sneeuwstorm door de stad gaat ploeteren we verder richting het hotel.
Hier doe ik nog een dappere poging mijn koffer in te pakken maar besluit het toch morgen te doen omdat ik anders bij thuiskomst diep ongelukkig zal zijn.

Zaterdag 15.12.2012
Ik hoor een geluid (08.00 uur) het irriteert, het is de wekker! Waarom? O ja we zijn in Riga en moeten straks naar de luchthaven voor de vlucht naar Nederland.
Na een geweldige nacht met drankjes moet ik mezelf even bij elkaar rapen, uit bed komen, warm (jaja) douchen, de koffer in pakken en aankleden.
Voor de allerlaatste keer gaan we naar de markt om te ontbijten om vervolgens bus 22 naar het vliegveld te nemen.

Wat ik er uiteindelijk van vond?
Riga, het is een stad met 700.000 inwoners maar waarbij je in de stad geen benauwd gevoel krijgt en waar nog geen massa toerisme is, waar je nog werkelijk op kan gaan tussen de plaatselijke mensen.
Het plaatselijke eten en drinken is zeer betaalbaar en in een mooie omgeving. Het is een stad met veel, interessante en rumoerige geschiedenis en bijhorende musea. Het is een stad waar je in parken kunt wandelen en kunt genieten van gebouwen in verschillende stijlen. In deze periode is de stad versierd met kerstverlichting, kerstbomen en overal leuke kerstmarkten, wat samen met de dikke pak sneeuw de stad een geweldige sfeer geeft.
De ouderen spreken Duits en de jeugd gaat langzaam over op Engels.
Afhankelijk van de plek van je hotel zit je tussen de plaatselijke bevolking of de nieuwe rijken. De stijl is wellicht een kruising (voorzichtig zeggend want uiteindelijk is niemand vergelijkbaar) tussen Berlijn en Krakow maar dan wel op zijn Lets.
Is het een aanrader? Jazeker er is hier echt voor ieder wat wils zowel op het vlak van kunst, cultuur, eten, drinken als budget.
Wat maakt het dan toch zo anders? De Baltische landen zijn nog redelijk onbekend en juist daardoor avontuurlijker en authentieker. Het land is nog niet afgestemd op toeristen maar doen hun best en het merendeel van de mensen willen je graag helpen en soms gaat dat met handen en voetenwerk maar juist dat maakt het verschil, en door deze trip wil ik erg graag terug komen en meer proeven van deze omgeving.
Ik persoonlijk zou hier nog graag terug willen komen maar zou deze stad dan meenemen als onderdeel van een reis vanaf Litouwen door Letland, Estland en dan via Sint Petersburg (Leningrad) naar Moskou (en als ik dan mag dromen met de trein naar Beijing).
Al met al wil je er een weekend of midweek tussenuit ga naar Riga!

Straks in Nederland ga ik verder genieten van het weekend met mijn vriendinnetjes (en hockey) om maandag weer aan het werk te gaan (drukke dagen maar over 2 weken vertrek ik weer voor een familie bezoek (oud en nieuw) naarPolen.
Life is great you just have to live it!

• 15 December 2012 - 10:56

Eva:

Gaaf zon originele city trip! En wat schrijf je toch leuk, al kost het lezen me bijna net zo veel tijd als jij in Riga hebt doorgebracht ;)

• 15 December 2012 - 12:29

Zus:

Leuk nat!

• 15 December 2012 - 13:40

Papa:

Als ik je verhaal lees ,krijg ik het gevoel dat Riga een gezellige stad is.Prachtig verhaal!

• 19 December 2012 - 23:04

Tante Marrie:

Hoi Nathalie, het zit dus in de familie van die lange verhalen schrijven. Heel leuk om te lezen. Groetjes