Riga baby! - Reisverslag uit Riga, Letland van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Riga baby! - Reisverslag uit Riga, Letland van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Riga baby!

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

12 December 2012 | Letland, Riga

Maandag 10.12.2012
Na een lange dag op kantoor kon de reis naar Raamsdonksveer beginnen, deze reis bleek uiteindelijk ook erg lang te duren en om 20.15 stond ik pas met beide voetjes in Breda. De vriend van Raimonda, Rogier was zojuist klaar met werken dus in plaats van de good all bus nummer 126 kon ik met hem mee rijden.
Aangekomen in Raamsdonksveer/Geertruidenberg is het leuk om het dorp te herkennen al is er ondertussen natuurlijk wel veel veranderd, maar ja zoals Wim Sonneveld zou zeggen: het dorp is gemoderniseerd.
Na super gezellige avond met wijn, lasagna, koffer herpakken, en met de auto rondje dorp doen was het rond 00.30 wel tijd om te gaan slapen omdat we om 06.00 de deur uit moeten.
Uiteraard heb ik Raimonda verteld waar we heen gaan en gelukkig viel het in de goede smaak!

Dinsdag 11.12.2012
Gaap.....
Om 06.40 wakker worden, douchen, aankleden en jawel om 06.00 de deur uit, check!
Na een klein uurtje waren we door Rogier afgezet op airport Eindhoven waar we de ochtend verder zijn opgestart met koffie en een heerlijk croissantje voordat we gingen boarden.
Van de vlucht heb ik eigenlijk weinig meegekregen, ik geloof dat ik direct na het opstijgen in slaap ben gevallen en 2 uur later wakker werd door de Piloot die zeer vrolijk aankondigde dat we snel gingen landen, het -4 was en het sneeuwde.
Zodra we onder het wolkendek waren kon je de schitterende witte wereld zien zover je kijkt is het witter dan wit.
We hebben op het vliegveld een buskaartje gehaald en zodoende tussen de locale naar het centrum gereden. De rit was al een avontuur op zich met een vrouw die zeer hardop praatte (ja tegen d'r zelf, tenminste dat denk ik) en natuurlijk dat je niet echt weet waar je eruit moet. Na de hulp van de vriendelijke buschauffeur zijn we uitgestapt en liepen we richting ons hotel die we vonden (na paar keer vragen dat wel).
Het hotel is sober maar schoon en met wifi. De locatie is zeer mooi, net een tikje buiten het centrum maar tegen over de overdekte markthallen van Riga.
Na de koffers uitgepakt te hebben zijn we de omgeving van de markt en de markthallen gaan bekijken.
De reusachtige markthallen van Riga liggen achter het Centraal Station. Je maakt kennis met het gewone Riga waar de gewone burger van Riga zijn boodschappen doet.
Het complex bestaat uit 4 grote aan elkaar gebouwde markthallen. Daarnaast staat nog een aparte hal. Eromheen worden iedere dag marktkraampjes opgebouwd. Ook verder van de markthallen zijn overal kraampjes en winkeltjes te vinden. Op het plein staat ook een mooie kerstboom.
Ook verder van de markthallen zijn overal kraampjes en winkeltjes te vinden.
Alles is er te koop. Er is een hal met vis en een met vlees, Groenten, fruit, kleding, schoenen, bloemen.
De staalconstructies van de hallen zijn afkomstig van Zeppelinhallen. Voor deze Markthallen zijn de spanten hergebruikt.
Er is dus keuze genoeg en die hebben we benut en met zakken vol lekkers zijn we aan het einde van de dag terug gegaan naar het hotel, waar alle heerlijkheden (sommige dingen leken heerlijk maar dat viel wel eens tegen) zijn genuttigd met een heerlijk biertje erbij.
De mensen waren beleefd en vriendelijk maar niet altijd even hartelijk, een praatje maken gaat wat stroef, maar een glimlach doet ook hier veel goeds.
In de warmte van onze hotelkamer hebben we het niet te laat gemaakt, want morgen zal het weer een lange dag zijn.

Woensdag 12.12.2012
Na een enigszins onrustige nacht (snurkend kamergenootje) zijn we er om 09.00uur eruit gegaan. Douchen, aankleden en heerlijk ontbeten met pannenkoeken. Daarna zijn we naar het oude centrum gelopen langs de toeristen informatie centrum voor een kaartje en hup onderweg.
Via de St. Peterskerk zijn we dus naar het huis van de moren gegaan welke momenteel niet te bezichtigen is van binnen omdat deze in gebruik is door de president. Vanaf dit plein zijn we naar de Dom gelopen welke van binnen zeer sober is maar schitterend glas in lood heeft. Voor op het pleintje is een leuke kerstmarkt en gedurende de dag kom je deze marktjes in houten kraampjes overal tegen.
De wandeling bracht ons verder langs de 3 huizen welke de 3 broers worden genoemd, het kasteel, de Zweedse poort met een stuk muur van de stad en de verdedigingstoren waar nog een kanonskogel in zit, afkomstig van de Russen.
Vervolgens hebben we nog meer kerken gezien van orthodox tot katholiek en kwamen we uiteindelijk uit bij het monument van de vrijheid. In de tijd van de communisten werd je opgepakt zodra je er bloemen of dergelijke bij durfde te leggen. Het grapje van toen is dan ook dat wanneer je dit deed je een enkeltje vrijheid kreeg, maar dan wel naar Siberië.
De lunch hebben we in een typisch Lets restaurant genuttigd, ik was hard toe aan iets warms want ondanks de 2 paar sokken en thermo onderbroek heb ik het koud terwijl mijn Surinaamse vriendinnetje het warm heeft en ik daardoor ook met 2 paar handschoenen rondloop (yes). Mijn jas daarentegen is heerlijk warm (mag ook wel).
Na de lunch zijn we door de Jugendstil en Art Nouveau wijk gelopen waar echt de meest fantastische gebouwen staan, ook zijn we door parken gelopen die er in het voorjaar echt super mooi moeten zijn maar nu sprookjesachtig wit gesneeuwd zijn.
Naast het park staat de LAIME klok. LAIME is een chocolade merk en deze klok wordt vaak gebruikt door vrienden of stelletjes als plek om af te spreken. Naast de klok staat een schattig houten huisje waar ze de chocolade werkelijk verkopen.
We zijn aan de andere kant van de stad de brug: Akmens Tilts overgelopen waarbij je mooi uitzicht hebt over de stad, Daugave (rivier) en de andere 2 bruggen.
Via een overdekt winkelcentrum vol schoenen (nee Rai je koffer is al vol) zijn we over de markt terug naar onze kamer gelopen waar ik zowat in de verwarming zat en zowel mijn gezicht, bovenbenen als vingers tintelen.
Na 6 uur lopen was het even tijd om te ontspannen met wat lekkers en een biertje.

Rond 18.00 uur zijn we de deur uitgelopen op weg naar Lido.
Lido is een eetketen waar de Let door de weeks een hapje gaat eten, zijn verjaardag viert, met de familie gaat eten of met zijn of haar date.
Volgens een meisje welke wij vanmiddag spraken was er een Lido vestiging op 10 minuten lopen maar na herhaaldelijk heen en weer lopen kwamen wij van alles tegen maar geenLido. Iets buiten het centrum is de grootste Lido vestiging met ruim 500 gerechten naar keuze verdeeld over 3 etages, ijsbaan, kinderspeeltuin, winterwonderland en ga zo maar door. Mijn voorstel om er heen te lopen werd niet erg enthousiast ontvangen en dus hebben we de tram genomen en na 20 minuten waren we op bestemming.
Alleen aan de buitenkant was het al fantastisch om te zien. Een super mooie versierde kerstboom van enkele meters hoog, overal lichtjes, kerstmannen, rendieren en alles verlicht dit samen met de laag sneeuw ene bent direct in kerststemming (wat ik eigenlijk hier constant ben door alle kerstmuziek, kerstmarkten, kerstbomen en versiersels).
Na vele foto's zijn we naar binnen gegaan daar kan je op de eerste etage genieten van het luxere eten in een restaurant, op de begane grond is het Europees eten en een trapje naar beneden eet je authentiek Lets dus hup naar beneden.
Lido is zelfbediening en het eten is er heerlijk en goedkoop een bakje gefrituurde garnalen, toast welke vol knoflook en kruiden zit en een stoofpotje x 2 voor 7 LAT (1 euro is 0.70 LAT) en dat heerlijk wegspoelen met een half litertje bier.
Het was een super ervaring je zit aan houten banken waar de mensen naast je aanschuiven, waar mensen met gezinnen eten, waar vrienden biertjes weg lopen te tikken. Er is live muziek waar je mensen op ziet line dansen maar ook stelletjes in elkaars armen ziet wegdraaien enkel aandacht hebben voor elkaar. Al versta je de muziek niet je voelt het wel het is volks net als het gedeelte waar we zitten en het is buitengewoon genieten van alles om je heen!
Na heerlijk gegeten en gedronken te hebben zijn we al pratend richting hotel gegaan waar we 2uur later zijn aangekomen en het eten ondertussen gezakt is. Het lopen was erg interessant zo zie je de buitenwijk van de stad waar best wat vervallen is, waar geen sneeuw geruimd wordt en waar tunneltjes doorkruisen werkelijk eng is. Het is waarschijnlijk ook de plek waar de meeste inwoners wonen.
Zo zien we ook hier veel houten huizen in verschillende staten van verval. In Riga zijn ruim 20% van alle huizen nog van hout ook in de dure wijken helaas soms slecht verkoopbaar door de staat.
Terwijl ik dit stukje schrijf en nog nageniet van deze heerlijke dag en stad staat Rai onder een hete douche om nog erger spierpijn te voorkomen, ik geloof dat mijn tempo wat hoog ligt :-).
Zo nog even een filmpje kijken en dan is het tijd om te gaan slapen morgen weer een lange drukke dag in de kou, van deze verbazingwekkende stad!

• 13 December 2012 - 10:06

R+R:

Wat een leuk idee om naar Riga te gaan.Hoe kom je erop?
    Je reisverslag is boeiend om te lezen,wil wel even meekijken.
    Goede conditie hebben jullie om zulke afstanden te lopen.Ben benieuwd wat jullie verder nog gaan beleven.

• 13 December 2012 - 11:52

Anneke:

Wat een heerlijk verslag weer, je schrijft zo levendig dat ik Riga voor me ziet, zo hoef ik er niet meer heen hahaha, nee maar alle gekheid op een stokje ( heerlijk die Nederlandse uitdrukkingen, dat kennen ze hier niet zo, zoals je wel weet) het klinkt erg interessant. Maar hou jezelf wel warm he, jullie kunnen niet terug komen met afgevroren handen en voeten. Anyway, nog veel plezier en goede reis terug, (wanneer is dat?)xx

• 13 December 2012 - 14:26

Papa:

Het is weer een prachtig verslag,Nathalie.Lijkt mij een gezellige stad.
    Nathalie geniet er nog even van!