Mexico - Reisverslag uit Puerto Morelos, Mexico van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Mexico - Reisverslag uit Puerto Morelos, Mexico van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Mexico

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

19 Mei 2017 | Mexico, Puerto Morelos

Dinsdag 16.05.2017
Na 2 volle dagen heerlijk genoten te hebben van het paradijs op Cays Caulker is het tijd om door te reizen.
Om 7uur zitten wij al op de boot naar San Pedro. In San Pedro verlaten wij Belize en veranderen wij van boot. Van San Pedro gaan wij naar Chetumal waar wij Mexico officieel zullen binnen gaan.
De reis ernaartoe duurt bij elkaar ongeveer 2/2.5uur. In het begin zie je hier en daar nog wat eilandjes liggen maar op een gegeven moment is het alleen nog maar de zee. Een blauw/turquaise zee en verder niks. En dan zijn wij op onze laatste bestemming aangekomen namelijk Mexico!
Aangekomen in Chetumal worden al onze tassen rustig besnuffeld door herdershonden.
Veel toeristen gebruiken hier wiet als extra vertier voor de avond (en wij hebben ze gedurende onze reis ook in Guatemala de hele dag door high gezien) maar mee smokkelen naar een ander land heeft gelukkig niemand gedaan.
We delen een taxi met een Australisch koppel naar de lokale bus terminal en vanuit hier zullen wij om 12.30 vertrekken met de bus naar Puerto Morelos.

Op het schiereiland Yucatán in Mexico ligt het dorp Puerto Morelos. Het plaatsje ligt ongeveer halverwege de steden Cancún en Playa del Carmen. Tegenwoordig telt het aan de Caribische Zee gelegen vissersdorp ongeveer een kleine tienduizend inwoners.
Het had niet veel gescheeld of er was hier een enorme badplaats verrezen. Toen de hotelzone van Cancún ver volgebouwd was ging men op zoek naar een tweede locatie om een moderne badplaats te ontwikkelen. Puerto Morelos stond hoog op de nominatie om ten prooi te vallen aan het massatoerisme. Uiteindelijk is het Playa del Carmen geworden die deze rol is gaan spelen. Of het nu nog redelijk onaangetaste Puerto Morelos nog lang zo compact zal blijven zal de toekomst uit moeten wijzen. De locatie is perfect en de stranden zijn prachtig wit bij een azuurblauwe zee.

Woensdag 17.05.2017
Charlotte en ik vertrekken al vroeg met het locale busje richting het strand. Dit busje geeft ins gelijk een toer door het dorp. Stenen huizen en complete krotten wisselen elkaar af. Ook hier is te zien hoe armoede eruit ziet. De straten zijn dan onverhard en de huizen van verschillende materialen gemaakt.
Aangekomen bij het strand is het zo mooi! Zo anders dan Belize weer maar prachtig met het witte zand en blauwe zee.
Na een paar uur chillen krijgen wij van 2 jongens die verderop liggen een drankje aangeboden zodat wij goed gehydrateerd blijven. Even later als zij naar de winkel gaan om drankjes te kopen vragen wij of ze 2 biertjes mee terug willen nemen. Deze beste jongens komen ons vervolgens een doos met 12 biertjes brengen en het nieuws dat wij happy hour hebben.
Wij besluiten bij ze aan te schuiven en het is een super middag met veel drankjes, muziek en gezelligheid! Hoe deze Mexicanen beweren anders te zijn dan andere Latino mannen. Charlotte en ik die lachend de zee in moeten rennen om onze blaas te legen.
Dit zijn precies de dingen die eigenlijk niet te beschrijven zijn en waar je met een glimlach aan terug denkt. Dit maak je alleen mee als je aan het reizen bent en met locals optrekt.
Wat heb ik het fijn hier in Mexico.

• 22 Mei 2017 - 16:39

Roos:

Lieve Natje, je bent al weer terug en hebt het heerlijke Mexicaanse zonnetje een beetje meegenomen, dank daarvoor!
    heerlijk piesen in de zee, ik kijk uit naar je volgende reis