Mexico - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Mexico - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Mexico

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

22 Mei 2017 | Mexico, Mexico-stad

Donderdag 18.05.2017 t/m zondag 21.05.2017

Donderdag zijn Charlotte en ik na een dag strand nog uit geweest. Bij Fredi (de eigenaar van het tentje waar wij elke dag komen en als prinsesjes behandeld worden) zijn wij begonnen met een cocktail (of 2).
Het glas waarin het geserveerd werd leek wel een vissekom zo groot.
Samen met Fredi en een vriend van hem zijn wij naar een bar verderop geweest waar het vol locals zit.
Je praat wat en drinkt wat en de rest van de avond brengen wij voornamelijk door op de dansvloer met Salsa en andere Latino stijl muziek.
De mannen en vrouwen leren hier van kleins af aan al verschillende dansen en het zit zo diep in hun cultuur.
Prachtig om mensen goed dansend de vloer over te zien gaan.
Zelf heb ik ook erg fanatiek meegedaan en enthousiasme compenseert gelukkig een hele hoop.
De tijd vliegt voorbij en wat hebben wij een plezier.

Na een hele avond gedanst te hebben besluiten wij het de dag erop wat rustig aan te doen en komen niet veel verder dan het strand. Daar slapen wij wat en eten garnalen van een stokje (nieuwe verslaving) die door een verkoper wordt verkocht op het strand. Tegen de tijd dat wij weer iets fitter worden zien wij de lucht donker worden en opeens uit het niks begint het te waaien (vliegende parasols en zandstralen) en valt de regen met bakken maar dan ook met bakken uit de lucht.
Welkom in de tropen! De bui duurt een minuut of 10 en dan breekt de zon ook direct weer door.

Op zaterdag besluiten wij overdag eerst naar Tulum te gaan.
Tulum is een oude Mayastad in het uiterste oosten van Mexico.
De stad ligt op een 12 meter hoge klif aan de Caribische zee in de Riviera Maya. Oorspronkelijk heette Tulum waarschijnlijk Zama. Dit betekent zoiets als de ochtenstad of stad van zonsopkomst. De eerste inscriptie in Tulum dateert uit 564 maar de bloeiperiode van de stad was van de elfde tot de vijftiende eeuw. Deze stad had destijds een religieuze functie maar werd ook als handelscentrum gebruikt. Zo kwamen hier land- en zeeroutes bij elkaar en werd er waarschijnlijk zelfs handel gedreven met de binnenlanden van het huidige Guatemala via de Río Motagua. Nadat de stad in de zestiende eeuw werd verlaten werden er nog religieuze ceremonies uitgevoerd. Mogelijk was de Spaanse ontdekkingsreiziger Juan Diaz de eerste westerling die de stad (in 1518) bezocht maar pas in de 19e eeuw kwam er archeologische belangstelling voor deze stad.

Na een ochtend door de oude Maya stad te struinen vermaken wij ons in de middag om Tulum zelf te bekijken.
De avond die hierop volgt is er 1 met veel drankjes en gezelligheid.
Live muziek en dat wij bij een local thuis eindigen waar wij tot in de vroege uurtjes feesten.
En als ik vervolgens zondag rond 9.30 in de ochtend thuiskom kan ik alleen maar met een vermoeiende grote glimlach mijn tas in pakken.

De groene paradijselijke jungle van Guatemala, het paradijselijke Belize en de vriendelijkheid van Mexico.
Wij hebben van al deze 3 landen natuurlijk maar een klein stukje gezien maar juist dan proeft het naar meer en vooral Mexico lijkt mij enorm bijzonder. Alleen al voor het eten zou ik hier willen blijven! Ondanks dat wij in een korte tijd veel wilden zien hebben wij een prima mix kunnen maken deze vakantie van zowel ondernemen en relaxt. Ook ben ik gemotiveerder om mijn Spaans te leren ik merk dat het super handig is dit te kunnen spreken aan deze kant van de wereld.
Verder was het reizen met Charlotte een cadeautje alles liep zo vanzelf en makkelijk en wat is het een geweldige en lieve vrouw!
Ik heb ontzettend genoten van onze meiden tijd samen met de gesprekken en het lachen.
Nog een paar dagen en dan komt zij na 4maanden reizen ook weer naar Nederland en er staan leuke uitstapjes voor de boeg!

In deze 2 weken hebben wij samen 3 landen bezocht, 2 tijdzones doorkruist en zijn wij nu ruim 2.000km verder.
Hoe jammer ik het nu ook vind het is tijd om naar Nederland te gaan.

• 22 Mei 2017 - 20:25

Wiggert:

Wat hebben jullie genoten. Mooie herinneringen.