Dag Noorwegen tot volgend jaar! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Dag Noorwegen tot volgend jaar! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Dag Noorwegen tot volgend jaar!

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

09 September 2012 | Noorwegen, Oslo

Zaterdag middag, na het krijgen van mijn kamer sleutel ben ik direct Oslo in gegaan. Ik had niet direct een plan maar ik wilde de Karl Johannes Gate graag zien dat is zeg maar de hoofd winkelstraat.  Vanuit deze straat ben ik even gaan kijken bij de Kathedraal van Oslo, helaas was deze al gesloten voor bezoekers maar de buitenkant was mooi. Vanuit de winkelstraat ben ik doorgelopen naar het parlementsgebouw in Oslo welke in 1 lange rechte straat verbonden is met het koninklijk paleis. Na deze wandeling waardoor je door tal van parkjes gaat met tal van beelden, fonteinen en gekleurde bloemen waar echt overal mensen zitten, lopen, lachen en drinken besloot ik door te lopen naar de haven.
Oslo heeft verschillende havens ik wilde graag de haven zien voor het raadhuis waar ook het nobel peace center is. Hier binnen is een interessante tentoonstelling over leiders van democratie en ook is er uiteraard een gedeelte in het gebouw enkel gereserveerd voor Alfred Nobel. Het plein voor de haven is bijzonder groot vol met beelden, fonteinen. De haven lag er schitterend bij in de laag hangende zon met veel verschillende boten. Van toeristische bootjes en privé bootje tot een reusachtige cruise schip. 
Achter de haven staat de Akershus Vesting dit zijn huizen welke komen uit 1300. In de 17e eeuw is het kasteel gerenoveerd en kwam er de renaissance stijl van die tijd naar voren. Halverwege de 19e eeuw is Akershus gesloten als fort. Hedendaags heeft het nog 3 functies namelijk, representatie voor het land, toeristische trekpleister en hoofdkwartier van oa politie (armer forces). Ik zag 2 mensen met paard lopen bleek de bereden politie te zijn heb ze aangesproken en mocht daarna even mee op stal kijken (geen foto's maken).
Na een lange dag ga ik met 2 meiden ( Chinese en Canadese)  mijn hostel (ik kwam ze tegen bij de koffie machine) even een drankje doen bij de plaatselijke pub (The Fat Cat) ontzettende leuke avond gehad en ik lag ver na middernacht in bed.

Zondag 9 september was ik al vroeg wakker door het koor van biggetjes welke in alle knormaten die er zijn vanaf 4am deze produceerden. Stopte de ene ging de andere vrolijk verder. Om een moord te voorkomen ben ik om 7.30 maar onder de douche gesprongen. De douches en toiletten zijn hier dus echt mega schoon en elke douche heeft naast een gewone douche kop ook een rain douche kop (je weet wel zon'n mega groote) daarna teruggelopen naar de kamer en onder begeleiding van de knorretjes heb ik mijn tas ingepakt en heb ik de kamer verlaten. Uitchecken ook al gedaan maar backpack even achtergelaten want wil nog veel zien.
Daarna bij de tram een dagkaarten OV gekocht en op weg naar Vigelandpark met de tram.
Dit park telt 212 stenen en bronzen beelden, die allen tussen 1907 en 1942 zijn gemaakt door de Noorse beeldhouwer Gustav Vigeland. Veel beelden symboliseren de kringloop van het menselijke leven. Op de 17 meter hoge monoliet zelf vindt je op elkaar klimmende menselijke figuren afgebeeld.
Het meest bekende beeld is die van Sinnataggen, een driftig op de vloer stampend kind.
Na dit park heb ik de tram en metro genomen naar Holmenkollen in deze wijk van Oslo bevindt de bekende Holmenkollenschans en die wilde ik graag zien. Binnen tref je een museum aan over de geschiedenis van ski's en de oudste paar gevonden zijn ongeveer 5200 jaar oud, super leuke tentoonstelling! Ook een klein gedeelte ging over de koninklijke familie en met name Olav V en de relatie met skiën.
Daarna met de lift naar de top van de schans waarvan je een adembenemend uitzicht hebt over heel Oslo en omgeving. Zo zie je de stad, de kerken, de flarden, de bergen maar ook het vele vele bos welke uitstrekt in oneindigheid en ik heb hier ook veel foto's genomen.
Na dit uitstapje heb ik de metro terug genomen en ben ik bij het nationaal theater uitgestapt en vanaf hier heerlijk naar de haven gewandeld waar ik een paar uur heerlijk in de zon heb gezeten met een boekje, met een licht briesje van zee. Op de achtergrond spelen zwervertjes momenteel de muziek uit the godfather afgewisseld met andere klanken.
Na deze geweldige middag ben ik mijn backpack gaan halen bij het hostel en heb ik vervolgens de trein genomen naar het vliegveld, waar ik nu geniet van mijn kopje koffie voor mijn vertrek om 19.07 en ik zal om 20.55 weer met mijn voetjes op Nederlandse bodem staan.
Van Oslo centraal naar het vliegveld werden de kaartjes gecontroleerd en bleek dat mijne niet goed was. Mevrouw dit pasje (dagkaart) is alleen voor in Oslo. Meneer, dit is toch Oslo? Ja dat klopt, maar we gaan naar ver buiten Oslo. Maar meneer we gaan toch naar Oslo Gardemoen? Ja dat klopt mevrouw maar het is te ver voor dit kaartje. Ik:ohw ik dacht dat hoort ook wel bij Oslo, waarom heet het dan Oslo. Goede vraag mevrouw maar dat is dan wel 20 kronen. Kan ik pinnen? Ja dat kan apparaat pakt t pasje niet (er staat nog wel geld op) dus na wat excuses van mij kant kan ik vrij reizen. Met een rood hoofd natuurlijk en voel me pas opgelucht wanneer ik uitstap op de luchthaven van Oslo.

Oslo, ik wist eigenlijk niet direct wat ik er van moest vinden na zaterdag. Het nieuwe gedeelte in het centrum vind ik persoonlijk niet mooi het zijn karakterloze ontwerpen waar de mensen in wonen en werken en ook vindt ik het gemiddeld wat vieziger hier op straat.
Het oude gedeelte deed mij in eerste instantie ook niet veel maar nu ik vandaag heb rondgelopen en ook wat andere wijken heb gezien buiten het hele drukke gedeelte moet ik eerlijk zeggen dat het echt wel een mooie stad is. Het is misschien niet een overweldigende stad als Boedapest of Wenen en misschien moet je harder zoeken om de schoonheid te vinden maar deze is er zeker wel. 
Daarnaast is de stad ook gewoon gebouwd in een andere stijl dan centraal of Oost Europa. Verder is het een relaxte stad wat je ontzettend veel biedt qua natuur en sport dat leeft hier ook erg veel en de mensen zijn echt heel erg vriendelijk en toegankelijk.

Noorwegen in het algemeen is een absolute verassing, het heeft me persoonlijk nooit getrokken om hier heen te komen en als mijn neef hier niet zou wonen zou ik hier ook nooit geweest zijn maar dit land is wonderschoon, de ruimte, de natuur die overweldigend is op vele manieren. 
Het is qua natuur tot nu echt het mooiste wat ik heb gezien vanwege de ongereptheid, en diversiteit.
Men zegt dat Noorwegen lijkt op Nieuw Zeeland echter met slechter weer. Ik hoop dat ik het ooit kan vergelijken, maar het wakkert absoluut een reishonger aan.
Ach en het weer ze zeggen hier niks voor niks als het weer je niet bevalt, dan moet je 10 minuten wachten :-).

Ik zal mijn foto's van de week op Facebook plaatsen en dit zal voorlopig mijn laatste reis zijn (denk ik) helaas (voor dit jaar dan), maar ik heb genoeg dromen en wensen op reis gebied en ga hard aan de slag om deze volgend jaar uit te laten komen.
Wordt (uiteraard) vervolgd.....

  • 11 September 2012 - 06:19

    Anneke:

    zei ik het niet? je vind Noorwegen prachtig :o) wij zijn ook in het Vigelandpark geweest,erg interessant! nu weer aan het werk? wij zijn nog steeds op de station, gaan alslles volgens plan verloopt vrijdag weer op weg naar huis. heb je de foto's van de station al gezien die ik geemailed heb? ( we zijn hier dan 7 weken geweest) doeiiii xxxx
    zeg je zou al je verhalen makkelijk om kunnen zetten in een boek, het is fantastisch!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 26 Mei 2011
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 57175

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 21 Mei 2017

Guatemala, Belize en mexico

31 Mei 2016 - 02 Juli 2016

New York en Canada

03 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Trans Mongolië Express

19 Juli 2013 - 22 Juli 2013

Weekendje Spanje

29 December 2012 - 03 Januari 2013

Familie bezoek in Polen

11 December 2012 - 15 December 2012

Hello Riga!

25 Augustus 2012 - 09 September 2012

Van Polen naar Noorwegen

30 April 2012 - 18 Mei 2012

Naar het oosten

11 Oktober 2011 - 13 November 2011

Australië

Landen bezocht: