Van Skjold via Haugesund en Bergen naar Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Van Skjold via Haugesund en Bergen naar Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Van Skjold via Haugesund en Bergen naar Oslo

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

08 September 2012 | Noorwegen, Oslo

Ik denk niet dat de mens gemaakt is om alleen te zijn. Al genieten we soms van ons alleen zijn en de rust we zoeken toch altijd weer de anderen op, om te lachen, te praten, te huilen, te genieten, simpelweg om te delen.
Ook met reizen merk ik dat ik geniet van de rust en (hoe egoïstisch het ook klinkt) alleen met mezelf bezig te zijn. Maar je merkt wel doordat je met zijn 2en reist je makkelijker verder trekt en het afscheid nemen minder zwaar valt omdat je niet alleen bent. Vanmorgen nam ik afscheid van Magda en Jarek na een heerlijk, gezellig, comfortabel verblijf bij hen in Skjold. Dit afscheid viel me wel wat zwaarder dan ik gedacht had, with teams in my eyes. Het idee van verder reizen is op zon'n moment absoluut niet aantrekkelijk want waarom zou je verder reizen als je het zo naar je zin hebt? Uiteindelijk reis je verder omdat je het gepland hebt, andere dingen wilt zien en helaas niet oneindig de tijd hebt om dingen te doen, het plezier is gelukkig direct weer terug wanneer je onderweg bent.
In de bus heb ik heerlijk nog even geslapen maar zodra we de veerboot opgingen met de bus hadden we een minuut of 20 om rond te lopen en hoewel het aan dek tijdens het varen stervens koud was, was het ook wel een van de mooiste dingen die ik heb gezien op gebied van natuur. Hoe de zon bleekjes door alle tinten grijs en wit van wolken probeert heen te breken terwijl de bergen vol woest groen overal aanwezig zijn met hier en daar een huisje en ik vraag me dan af wie daar woont.
Na de veerboot viel ik in de bus weer in slaap en om 09.10 was ik al in Bergen hier heb ik even een rondje gelopen in het park welke bekend staat om het aantal vogels (heel leuk) aantal meeuwen en duiven (favoriet) waren ontelbaar en ze staarden me aan, wellicht een wraakplan bedenkend voor al de keren welke ik mijn meeuwen thuis met water heb bekogeld  omdat ze mij uit mijn slaap houden (in het weekend om 6uur hoor je dan graaaaaa graaaaaa graaaaa en ik antwoord dan grrrrr.....).
Gezien ik het er levend vanaf heb gebracht heb ik een fijne bak koffie met een kaneelstokje gescoord bij de plaatselijke bakker voordat ik terug liep naar het treinstation voor de trein naar Oslo om 10.28.
Vier perrons afgesloten met een kettinkje, was wanneer de conducteur deze weghaalt mag je naar de trein toe lopen. Een vrouwtje met koffer in ene hand wordt door de hond (kwijlende buldog net als in de serie Jake and the Fatman) in andere hand über enthousiast het perron overgesleept en ik moet hier hartelijk om lachen zij gelukkig ook.
De trein is ruim, schoon en met een plekje aan het raam mag de reis beginnen.
De reis duurde 7uur maar ik heb me geen moment verveeld en het is absoluut duidelijk dat deze reis in de top 5 van mooiste treinreizen staat.
Je gaat door vele tunnels waarvan sommige zeer lang zijn, je komt langs zij armen van de fjorden waar je de kracht van het water ziet beuken over de rotsen, je komt watervallen tegen waar je met de auto niet heen kan. Het weer veranderd vele malen van zon naar regen en van regen naar zon. Zo glij je over de rails met aan beide kanten de fjorden en opeen poppen je oren omdat de trein weer de hoogte in gaat en je naast je nog een halve meter aan steen ziet voor de afgrond.
Water uit de bergen zo ijselijk blauwe en ook de temperatuur is gedaald (op het hoogste punt van de treinreis wat 1220 meter boven zee niveau is bij het plaatsje Finse is het 5 graden) en zo zijn de besneeuwde bergtoppen overal om je heen. Stilstaand op het station sneeuwt het zelfs licht, wel gepaard met krachtige wind en de mensen die hier rondlopen zijn er duidelijk op gekleed (ik zou doodvriezen met m'n jeans en Allstars en jasje)
Langzamerhand zijn we inderdaad aan het zakken, het landschap veranderd weer je ziet veel bergen maar ook heide vlakken. De temperatuur stijgt snel (19 graden) en de zon schijnt aan de blauwe hemel. 
Na mate de uren verstrijken heb ik ontzettend veel gezien wat natuur betreft. Bij het naderen van Oslo kom je de voorsteden al weer tegen met meer wegen en meer auto's.
Na deze geweldige treinreis loop ik eerst naar toerist informatie centrum omdat ik morgen 2 dingen perse wil zien en gelijk een kaart mee krijg en daarna loop ik naar mijn hostel.
Na alle luxe van afgelopen week slaap ik vannacht op een kamer waar je met 7 personen kan verblijven in een 1 persoonsbedje. Gelukkig zie ik slecht 3 andere bedden welke bezet zijn dus ik hoop dat het meevalt.
Zo nu ga ik de buurt in het centrum verkennen het is nog volop heerlijk weer en daar ga ik dan ook even van genieten!

  • 09 September 2012 - 01:33

    Robin:

    Klinkt weer goed! Volgende x reis ik weer graag mee hoor!! Maar niet te veel treinen, behalve als ze zo luxe zijn als deze. Tot snel!! Xxx

  • 09 September 2012 - 01:33

    Robin:

    Klinkt weer goed! Volgende x reis ik weer graag mee hoor!! Maar niet te veel treinen, behalve als ze zo luxe zijn als deze. Tot snel!! Xxx

  • 09 September 2012 - 07:41

    Eva:

    En, lekker geslapen in de dorm? :) haha altijd fijn, je kamer delen met vreemden.
    Veel plezier daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 26 Mei 2011
Verslag gelezen: 609
Totaal aantal bezoekers 57203

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 21 Mei 2017

Guatemala, Belize en mexico

31 Mei 2016 - 02 Juli 2016

New York en Canada

03 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Trans Mongolië Express

19 Juli 2013 - 22 Juli 2013

Weekendje Spanje

29 December 2012 - 03 Januari 2013

Familie bezoek in Polen

11 December 2012 - 15 December 2012

Hello Riga!

25 Augustus 2012 - 09 September 2012

Van Polen naar Noorwegen

30 April 2012 - 18 Mei 2012

Naar het oosten

11 Oktober 2011 - 13 November 2011

Australië

Landen bezocht: