Wonderschoon Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Wonderschoon Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Wonderschoon Wenen

Door: nathaliehuisman

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

12 Mei 2012 | Oostenrijk, Wenen

Na een saaie busreis vanuit Brno (op een bijna ongeluk na) kom je aan in Wenen.
Wenen midden in de stad op zoek naar je hostel wat ik na heel veel zweet (het is heet)en ruim 1,5 uur later heb gevonden nadat ik in geheel de verkeerde wijk (het gaat hier op nummer) de weg heb gevraagd. Het hostel is erg schoon en wordt gerund door Australiers. De uber schone kamer deel ik met 3 leuke meiden echter als ik wakker wordt zijn ze weg en liggen er 2 mannen daarvoor in de plaats, vanmorgen waren dat er zelfs 3. Het bijzondere is dat ze niet snurken en gezien mijn verkoudheid ben ik bang dat ik de lawaaimaker ben.
Na aankomst ben ik vanuit mijn hostel de volksbuurt ingelopen en de Brunnenmarkt overgelopen, het is een volksmarkt wat in een buurt van Wenen ligt waar je niet snel heen gaat tenzij je een peep show wilt zien natuurlijk. Maar het geeft je een realistische blik op het allerdaagse, het is daar zoals het echt is en dat is mooi om te zien.

Na een onrustige nacht wordt ik wakker met een stijve nek (dank je wel backpack) en wil ik maar 1 ding en dat zijn spierverslappers welke ik bij de plaatselijke Apotheek krijg en deze ook direct de pijn in mijn andere knie vermindert (vergeet nog steeds dat ik in een 1 persoonsbed lig).

De winkelstraat is breed en modern en hoe dichter het centrum hoe ouder de gebouwen en dan opeens ga je bij het museumkwartier de hoek om en wordt je adem je benomen door de gebouwen die er staan. Het Opera gebouw, Hofburg palace, universiteit, Marien Teresien Platz, Burgergarten (heerlijk genoten van mijn lunch onder toeziend oog van de man van Sisi), Heldengarten,Volksgarten (supermooi park waar ik heerlijk mijn voeten heb laten rusten), Parlement, Karlskirche, Stephansdom, Rathausplatz, Nachmarkt(markt met stalletjes maar waar je ook kan eten) ik heb alles gelopen (en metro)en het is schitterend. Ook Sisi museum wat haar in een heel ander licht zet en de geschiedenis een stuk duidelijker maakt ook het contact met Frankrijk en dat Marie Antoinette is uitgehuwelijkt aan Lodewijk om de vrede te bewaren helaas heeft ze alsnog het leven gelaten tijdens de Franse revolutie. De dag begon met mijn ontbijt Sachertorte bij hotel Sacher en ik voelde me glimlachen gewoon omdat het kan! Als lunch een bradwurst bij Bitzinger op Albertinaplatz.

Vandaag heb ik een rondleiding gekregen door de Spaanse rijschool, ik sprak eerder de dag een ruiter die een sigaretje stond te roken en hij heeft hij vroeger bij Hinnemann gezeten, kleine wereld! Verder heb ik het Schonbrunn Sloss bezocht met de mooie tuinenen en de Glorietten. Vanuit de tuinen de heuvel op lopend dacht ik eerst nog aan de Sound of Music maar na 3 meter en veel gehijg verder weet ik zeker dat Julie Andrews de eerste scene heeft geplaybacked boven op de berg!
Maar alles was het meer dan waard! Verder ben ik verdwaald geweest op de begraafplaats (heel erg groot) waar Beethoven ligt na ruim een uur heb ik hem pas gevonden in goed gezelschap van Strauss en Brahms. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat er een lichte paniek was, ik had het idee dat er iemand achter me liep maar ja een hongerige maag doet rare dingen met je hoofd, nou ja bij mij dan.

De avond heb ik afgesloten in een bierhuis waar ik een heerlijk biertje heb gedronken tegen een aftanse achtergrond en met 4 snitzels op mn bord had ik niks te klagen het is een bierhuis waar je geweest moet zijn (zu dern 2 Lieserln, wat volgens een vriendelijk stel een verwijzing is naar de 2 vrouwen van de uitbater). Hier moet je geweest zijn!

Het is moeilijk om te vertellen hoe en wat want ik heb belachelijk veel gedaan in de 2 volle dagen en op het reuzenrad na eigenlijk zowat alle hoogtepunten gezien. Maar hoe vertel je het gevoel dat je krijgt van een stad, de schoonheid, de vriendelijkheid, het dynamische, het oude van de achterwijken. Soms weet je niet of je nu in Parijs, Wenen of Berlijn bent. Een land met zoveel geschiedenis, een land waarbij de geschiedenis de revoluties en oorlogen heeft overleefd. Een land net als ieder met zijn eigen problemen en waar etnische minderheden wonen net als in Nederland en de FPO te vergelijken is met de PVV .
Een land waar de geschiedenis tastbaar is waar je kan verdwalen in de tijd genietend in het heden, ik bedoel in je bikini liggen in de tuin van Sisi was een 100 jaar geleden ondenkbaar!

Wenen is een wonderschone stad een aanrader voor iedereen die een lang weekend weg wil en wil genieten van alles wat mooi is!

Mijn voetzolen branden, mijn tenen weigeren schoeisel behalve dan de flip flops, raak door schone kleding heen,heb spierpijn in de kuiten en de zon heeft ook plaatsgemaakt voor motregen.
Met een kleine traan zeg ik Wenen gedag (maar niet vaarwel) en ga ik de zon achterna, morgen vroeg met de trein naar Bratislava, ben benieuwd wat daar op mij wacht!

  • 12 Mei 2012 - 19:41

    Pap:

    Prachtig verslag Nathalie,wat heb je veel gezien.Goede reis naar BratislavaX

  • 13 Mei 2012 - 03:27

    Anneke:

    Geweldig!!! je schrijft erg boeiend, zo kunnen we helemaal met je meegaan door Wenen. Goede reis naar je volgende bestemming!!!xx

  • 14 Mei 2012 - 06:39

    Iiii:

    leuk leuk leuk! Geniet er nog even van! Veel plezier in Bratislava!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Naar het oosten

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2012

Back on track

18 Mei 2012

Budapest mooie stad aan de Donau

14 Mei 2012

Vele gezichten van Bratislava

12 Mei 2012

Wonderschoon Wenen

09 Mei 2012

Brno
Nathalie

Actief sinds 26 Mei 2011
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 57222

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 21 Mei 2017

Guatemala, Belize en mexico

31 Mei 2016 - 02 Juli 2016

New York en Canada

03 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Trans Mongolië Express

19 Juli 2013 - 22 Juli 2013

Weekendje Spanje

29 December 2012 - 03 Januari 2013

Familie bezoek in Polen

11 December 2012 - 15 December 2012

Hello Riga!

25 Augustus 2012 - 09 September 2012

Van Polen naar Noorwegen

30 April 2012 - 18 Mei 2012

Naar het oosten

11 Oktober 2011 - 13 November 2011

Australië

Landen bezocht: