Vele gezichten van Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Vele gezichten van Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Vele gezichten van Bratislava

Door: nathaliehuisman

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

14 Mei 2012 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Na een korte nacht werd ik wakker in Wenen met (jawel) 4 mannen op de kamer. Na zo stil mogelijk te zijn vertrokken naar het treinstation met een beetje spijt in het hart. Soms heb je steden waar je niks mee hebt. Soms zijn er gewoon schitterende steden. En soms heb je steden die je je raken door de vibe, de schoonheid en eigenlijk alles wat je zoekt en dat was Wenen.

De treinreis naar Bratislava ging erg snel met een uur was ik er, met nog een uur was ik ook in mijn hostel. Hostel Blues en ze hebben hier goede bedden. Ik deel de kamer met een Chinees meisje die op haar 23e 3 masters op zak heeft in de UK heeft gestudeerd en nu aan het solliciteren is voor een baan in Zuid Afrika. De andere dame is Bianka, 38 en ze gaat vanaf Frankfurt naar de Zwarte zee per fiets. Super gaaf wat ze doet en heel erg knap een vrouw alleen op reis heel tof! Dan is er nog een oudere dame van 64 ze heeft haar hele leven veel gereisd en is haar leven lang al geobsedeerd door Bratislava en nu vond ze het welletjes en heeft ze haar zelf 4 dagen Bratislava cadeau gedaan.

Na wat spullen uitgepakt te hebben ben ik de stad ingegaan en het was geheel uitgestorven. Zwolle op zondag is nog drukker zeg maar!
Met een kaart in de hand loop ik verschillende routes door het oude historische centrum van Bratislava en zodra je het oude stadhuis doorkruist op het plein en je komt erachter op het hoofdplein uit met de fontein ben je terug in de tijd. Ook al zie je heel begrijpelijk vele invloeden van de Oostenrijkers (tijd van Maria Theresa, zij was gek op inrichten en stylen en heeft dit groots aangepakt) en komen zij veelvuldig in de historie voor toch heb je het gevoel terug te zijn in de miuddeleeuwen. Met de smalle straatjes van kinderkopjes de gekleurde muren en de vele houten luiken. Wanneer je in een smal steegje loopt doet het je stiekem denken aan een dorpje in Italie.

Het Kasteel van Bratislava komt uit 900 (nog wat )AD en heeft natuurlijk het 1 en ander meegemaakt waaronder een flinke brand maar is in zijn oude historie hersteld. Het uitzicht (wanneer je hijgend boven bent gekomen) is schitterend. Dan heb je nog de Martins Church waar vele koningen zijn gekroond en de blauwe kerk midden in een straat op een hoek naast een school en een betonnen gebouw uit de tijd van het communisme. De blauwe kerk is blauw in alle toonaarden en hoewel het zo opzichtig is, is het aan de andere kant bijzonder simpel door het vele houtwerk wat er is gebruikt.

Op mijn eerste dag heb ik eigenlijk alle highlights gezien op 4 na welke ik vandaag bezocht heb. De afmattende trip naar Slavin (monument voor soldaten) is gebouwd boben op de hoogste heuvel en als je loopt merk je dat hij hoog is, mocht je moeilijker te been zijn of geen zin hebben in zweten (het loopt over je rug) neem dan de bus. Verder wilde ik wat parken bezoeken, wat ik gisteren gedaan heb in een erg mooi park met Oostenrijkse invloeden. Vandaag ben ik door parken gelopen waar je kan zien dat het communisme hier is geweest. Dit zie je op veel plekken in de stad buiten het historische centrum. Je ziet het aan de stijl van betonnen woningen, de beelden en alles, het is een soort vergane gloerie die je wat triest maakt.

Voor vandaag is het programma rustig en ga ik zo wat eten halen en in het park lekker opeten genietend van de zon. Reizen vergt veel energie je merkt dat je toch iets regelmatigs nodig hebt dit zijn voor mij de parken.

Verder heb ik wel al mijn treinticket voor Budapest gehaald ik vertrek morgen om 05.50 zodat ik daar een volle dag heb. Ik denk dat ik de eerste nacht in Buda verblijf en daar de dingen vanuit mijn hotel (heel hard nodig) kan bezichtigen.

Bratislava een stad met het dorpse gevoel. Het brengt je terug in de tijd van de ridders en jonkvrouwen maar verscholen ook de tijd van Stalin. De mensen zijn zeer vriendelijk doen hun best om Engels te spreken en zijn toegankelijker dan hoe ik ze mee heb gemaakt in Tsjechie. Als je door het historische centrum loopt vind je het bijna zonde dat ze de euro hebben en het westen binnen laten, maar kijkend naar het grauwe communisme wat hier heeft huisgehouden begrijp je de behoefte Europees te zijn, er bij te horen. Een mooie stad op doorreis of een dagje uit.


  • 14 Mei 2012 - 14:52

    Pap:

    Hi Nathalie weer een prachtig verslag.Ga je niet bij Sandra logeren in Boedapest,nog veel plezier.X

  • 14 Mei 2012 - 18:02

    Tante Riek:

    Mooi verslag van je reis. Wat een energie heb je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slowaakse Republiek, Bratislava

Naar het oosten

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2012

Back on track

18 Mei 2012

Budapest mooie stad aan de Donau

14 Mei 2012

Vele gezichten van Bratislava

12 Mei 2012

Wonderschoon Wenen

09 Mei 2012

Brno
Nathalie

Actief sinds 26 Mei 2011
Verslag gelezen: 1427
Totaal aantal bezoekers 57219

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 21 Mei 2017

Guatemala, Belize en mexico

31 Mei 2016 - 02 Juli 2016

New York en Canada

03 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Trans Mongolië Express

19 Juli 2013 - 22 Juli 2013

Weekendje Spanje

29 December 2012 - 03 Januari 2013

Familie bezoek in Polen

11 December 2012 - 15 December 2012

Hello Riga!

25 Augustus 2012 - 09 September 2012

Van Polen naar Noorwegen

30 April 2012 - 18 Mei 2012

Naar het oosten

11 Oktober 2011 - 13 November 2011

Australië

Landen bezocht: