Auschwitz - Reisverslag uit Zandvoort, Nederland van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Auschwitz - Reisverslag uit Zandvoort, Nederland van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Auschwitz

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

27 Augustus 2012 | Nederland, Zandvoort

Na een super dag afgesloten te hebben met een heerlijke cocktail zijn we naar het hotel gegaan, avondje stappen zat er op geen mogelijkheid in en we lagen voor 21uur keurig in bed en wat hebben we heerlijk geslapen! Vanmorgen waren we er al om 8uur de deur uit om een ontbijten te scoren met een flinke bak koffie want ondanks het lange slapen hadden we er graag nog een uurtje ingelegen.
Om 08.55 staan we braaf voor het hotel waar het busje ons zou ophalen voor Auschwitz. Om 9.00 uur, 09.05 en 09.10 nog geen busje, we open dan de voucher en zien tot schrik dat de behulpzame reisagentschap 27 september in plaats van augustus heeft ingevuld.
Fijn.
Sta je dan.
Woest.
Na een belletje naar Nederland besloten we naar de organisatie die het uitvoerde te gaan bij de grote markt, toen we daar waren belde de NL reisagentschap dat hij zeker was dat het september was (nee meneer u heeft gewoon een fout gemaakt.....zucht) waarna hij wel vermelde dat hij de organisatie reeds gemaild had en wij meekonden om 11.30 uur.
Stress weer voorbij en wat liters zweet lichter zijn we door de straten van Krakau gaan lopen en hebben nog wat souvenirs kunnen kopen (zowel Robje als ik zijn eigenaar van een nieuwe ring, super mooi).
Daarna even een zapikanki naar binnen gewerkt (lees half stokbrood bereid als pizza brood) en naar Auschwitz.
Dit was absoluut een meer dan bijzondere excursie en zeer indrukwekkend mede de gids die veel details wist te vertellen.
Zo kom je langs ruimten waar 2 ton aan afgeschoten haar ligt, ruimtes vol schoenen, brillen en een hele grote ruimte vol koffers.
Zodra je het terrein op komt zie je de rails, de toegangspoort en het lange perron waar miljoenen mensen hebben gestaan, waar men in onmenselijke omstandigheden moesten overleven. Met z'n zevenen deel je een Brits in een veel te krappe ruimte, lag je onderin werd je aangevallen door de ratten. Minder dan 1000 calorieën op een dag en waarbij 1 van de beste werkzaamheden het schoonmaken van de latrines waar waarbij je tot je middel werkelijk in de shit zit.
De ergste klus is werkzaamzijn als lijkenpikker, dus de mensen uit de gaskamer naar en in de oven stoppen.
Zo veel indrukken te veel om te benoemen maar dan nog is het met geen pen te beschrijven en gaat het een gezond verstand te boven wat mensen in staat zijn elkaar aan te doen vanwege ander ras of geloof en die gedachte is best eng.
Na 7 uurtjes zijn we weer terug in de stad waar we bij een milkbar hebben gegeten (traditionele Poolse keuken) en gaan zo onze backpack pakken op naar een nieuw avontuur.
Per trein terug naar Gdansk in een stoel, ben benieuwd wat de spieren morgen doen.
Morgen rond 7uur komen we aan in Gdansk waarna we de trein naar Marlbork nemen en daar overstappen naar kwidzyn naar m'n familie, en ik heb erg veel zin ze weer te zien, maar eerst uurtje of 13/15 reizen :-)
Krakau was geweldig en een mooie stad, we hebben genoten!

Xxx

• 27 Augustus 2012 - 19:50

Alice:

Wat leuk dat jullie dit voor de thuisblijvers verslaan, heel veel
    Succes met de lange zit! Xxx

• 28 Augustus 2012 - 06:33

Anneke:

indrukwekkend!als we thuis zijn, zal ik je de info vragen re de reis naar Auschwitz.Ik heb je wat foto's van de property geemailed.
    enjoy de rest van je reis xxxx