Shoppen in noord Chaoyang & Haidan park - Reisverslag uit Peking, China van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Shoppen in noord Chaoyang & Haidan park - Reisverslag uit Peking, China van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Shoppen in noord Chaoyang & Haidan park

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

21 Oktober 2013 | China, Peking

20.10.2013
Na een heerlijke nachtrust ben ik rond 6uur wakker omdat een kamer genoot gaat douchen. De rest van de mannen zijn nog wel even in coma. Om 8uur lopen we naar beneden waar we in het bar gedeelte kunnen ontbijten.
Na een lekker ontbijtje willen we bus 113 naar de Sanlitun Yashow kleding markt nemen. De bus hebben we nooit gevonden maar de metro is ideaal. Schoon, ruim en absoluut toerist vriendelijk doordat alles in het Engels erbij stond en omgeroepen werd.
Na een snel ritje met de metro en kilometers omlopen (kaartje klopt echt niet hoor) komen we aan bij een 5 etages hoog tellend gebouw welke favoriet is bij expats en toeristen. Stel je voor 5 etages vol jassen, broeken, sieraden en meer. Natuurlijk is de kwaliteit original copie maar dat neemt niet weg dat het voelt alsof je de jackpot wint bij het kopen van spullen. Veel kunnen we niet kopen omdat het simpelweg niet in de backpack past maar we zijn beide echt wel geslaagd. Behalve dan een muts met rendieren, al zag ik er wel overal sjaals van (ik zei al obsessie).
Na een stukje lopen (veel korter dit keer) nemen we de metro naar het zomer paleis en Haiden park. Er stond een waarschuwing om dit park tijdens het weekend te mijden en we komen al snel genoeg achter waarom het is net het Vondelpark tijdens een koninginnedag met 30 graden: overvol!
We moeten even zoeken maar dan vind en we een plekje om even lekker in de zon te chillen! Het is heerlijk om even te genieten van de zon, wat eten en absoluut niks doen dan mensen kijken. De mensen kijken op hun beurt weer naar ons soms lacherig en soms maken ze zelfs foto's, je voelt je opeens een derde wereld kindje dat op de foto is gezet.
We lopen door het mooie park en zien de grote gele Nederlandse eend in het water drijven. Het park is schitterend met het paleis, de vijver en de panorama die het bied.
Tijdens de rit terug in de metro staan we als sardientjes in blik x2 in de metro. Je hoort niemand zeuren of klagen iedereen schuift rustig op. We staan zo dicht op elkaar dat ik me niet vast hoef te houden omdat de meneer achter mij me zo inklemt tegen Robin en de paal dat ik nergens heen kan gaan al zou ik willen. We maken kennis met een Amerikaan die verteld dat we blij mogen zijn dat we niet in de spits rijden (deze drukte was voor ons spits waardig) dat tot 7 a 8 jaar terug alles nog boven de grond ging met vervoer ipv de metro en dat reizen dagelijks veel meer uren in beslag nam. Het metro systeem is dan ook absoluut iets waar de stad trots op mag zijn.
Na een relaxte middag spreken we met Linda af bij het plein van de hemelse vrede om gezamenlijk een hapje te gaan eten. Het eerste eet tentje hebben we plaatjes op de muur aangewezen die we wilden eten. We dachten dat er kip op tafel zou komen maar dat waren paddestoelen. De salade was echt veela te heet en de dumplings papperig. Het tweede tentje was veel beter we hebben daar noodles met ei en groente gegeten en soort gefrituurde brood rolletjes jam en een lekker biertje. We genieten van een ontzettende. gezellige avond en wisselen uit waar we zijn geweest en wat we hebben gedaan.
Rond 22.00 uur zijn we weer in het hostel en is het tijd om te gaan slapen.