Beihai park & Xicheng - Reisverslag uit Peking, China van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Beihai park & Xicheng - Reisverslag uit Peking, China van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Beihai park & Xicheng

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

21 Oktober 2013 | China, Peking

21.10.2013
Na het ontbijt nemen we de metro naar Xisi. Vanuit daar lopen we naar Beihai park.
Beihai park heeft een geweldige geschiedenis als voormalig paleis van de Mongoolse keizer Kublai Khan en als de achtertuin van de keizers gedurende de Yuan Dynasty.
Beihai park komt na alle hectiek van de afgelopen dagen rustgevend en idyllisch over. Je ziet mensen wandelen door het hele park en picknicken maar ook zijn er genoeg mensen die hier van alles doen. Je ziet mensen dansen, zingen, kunstachtige praktijken uitvoeren met een diabolo en veel meer.
Wat me opvalt is dat het eigenlijk voornamelijk mensen van middelbare leeftijd zijn en ouderen die bijzonder vitaal en actief leven. Lijkt me heerlijk zo oud te mogen worden! De omgeving is ontzettend groen en ook kleurrijk door de aangelegde perkjes.
Na een heerlijk kopje thee (mevrouw bleef maar bijschenken) gaan we weer verder door het park haastig opzoek naar een (hurk) toilet. Je hebt hier dus hurk toiletten en nadat je denkt: echt hoe dan! ben je al snel gewend (je kan alleen niet heel hard plassen dat spettert), ook moet je zelf toiletpapier mee nemen helaas wist ik dat niet tijdens het tripje naar de verboden stad maar ik had nog tourist information materiaal over ter gebruik.
We wandelen nog een tijdje verder en beklimmen de trappen naar de Jade islet (gemaakt van de weggegraven aarde waar de vijver nu zit) met de witte dagoba van 36 meter. Van boven af kijk je over het park.
Na een halve dag in het park lopen we terug naar het metrostation en onderweg komen we een dumpling shop (ja ook Engels staat erop) tegen we besluiten naar binnen te gaan. We krijgen de kaart in het Engels met plaatjes maar zonder enig spoor van dumplings en de vrouw achter de balie spreekt geen woord Engels.
We willen graag 1 portie met kip en de andere met groente. Kip begreep ze wel (tok tok geluidjes) maar dat bleek er niet te zijn. De vrouw achter ons was ontzettend hulpvaardig die belde iemand op die Engels kon spreken en zo doende hebben we een bestelling geplaatst. We werden uiteraard ontzettend uitgelachen maar vonden het zelf ook meer dan hilarisch.
Uiteindelijk kregen we ieder 3 dumplings Robin met paddestoelen en ik met spinazie en als verassing in iedere dumpling een garnaal. Het was super lekker.
Na het eten nemen we dan ook daadwerkelijk de metro naar de wijk Dashilar deze ligt ten zuid westen van het plein van de hemelse vrede en het is afkomstig uit de Qing Dynasty.
De ingang is officieel bekend als Dazhalan Jie en je komt er via een klein steegje. Ondanks het feit dat er nu vooral souvenier winkeltjes zitten zijn de gebouwen in goede staat onderhouden. We lopen ook langs de eerste bioscoop (1903) in Beijing. Vanuit de drukte lopen we het oude gedeelte door waar de kleiner winkeltjes zitten en waar mensen vanuit huis werken. Deze straat lijkt nooit te zijn onderhouden en er groeit metershoog groen op de daken van verschillende huizen. De deuren staan open en soms kan je even naar binnen kijken. Een oude vrouw met een hondje kijkt ons na en na een glimlach krijgen wij een tandeloze grijns terug.
Er zijn maar weinig fysieke overblijfselen van de culturele revolutie in Beijing ondanks het feit dat dit een ongelofelijke turbulente periode is geweest in de Chinese geschiedenis (eindigde in 1976). In de straat Yingtao Xijie bij huis nummer 27 moet je even heel goed kijken om de voorheen rode en nu geheel verbleekte tekens te lezen op de muur die staan voor: lang leve de revolutie.
We lopen nu verder door de smalle steegjes die uitkomen op Dazhalan Xijie. Deze smalle steegjes waren vroeger de beruchte hoerenbuurt van oud Beijing. Er zijn hier maar weinig kenmerkende overblijfselen van maar 1 staat er nog wel. Wat nu Leo's Courtyard heet was vroeger 1 van de meest bekende hoerenhuizen in Beijing.
Na een korte thee pauze gaan we naar Gou Bu Li (super tip van de lonley planet) dumplings eten. Hier hebben we 8 soorten dumplings te kiezen maar de pork met het sausje erin is het beste. In dit restaurant hebben ook bekende politieke Chinezen gegeten zoals Zhang Gaoli en Jiang Zemin.
Het was een heerlijke dag en tijd om de metro te nemen naar ons hostel.