We're brandin today - Reisverslag uit Calgary, Canada van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu We're brandin today - Reisverslag uit Calgary, Canada van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

We're brandin today

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

18 Juni 2016 | Canada, Calgary

We're brandin today
14 juni t/m 17 juni

Dinsdag:
Na een warme douche waarbij ik eindelijk m'n haren heb kunnen wassen en een goede nachtrust was het dinsdag tijd om aan de slag te gaan.

Wasjes draaien, Sharmane helpen huis opruimen, geholpen de tuin op orde te brengen (lees mega groot stuk gras maaien en nieuwe houtsnippers uitstrooien daar waar nodig) en de paardjes.

Ik heb uiteindelijk 6 paardjes gereden zodat ik uit kon vogelen welke ik kan gebruiken voor het branden.
Ik merkte dat ik nog erg voorzichtig was met nummer 1 (Max) en hij was achteraf het groenst van allemaal en een vliegles zat er aan te komen dus ik heb hem maar 2 x gedaan die dag en nu is hij fijn.
Alle paarden zijn wel ingereden maar vaak erg lang niks mee gedaan.
Van 3 jarigen tot 10 jarigen alles is wel voorbij gekomen.
Uiteindelijk is m'n keuze gevallen op een klein merrie vosje die Partying in Bikini heet. Er was gewoon een klik.
Ik heb haar maar omgedoopt tot Bikini girl, maar Sharmane heeft haar omgedoopt tot Cathy dus vanaf nu is het Cathy.
Ze is 3jaar super sensibel en echt heel erg wendbaar.

Van Sharmane moet ik een hoed gaan dragen tegen de zon dus vanaf vandaag loop ik ook echt als een cowboy rond.
Hoe onwennig het de eerste dag ook is. Je weet al snel niet beter en voor je het weet moet je echt nadenken om hem af te zetten.

De avond hebben we gezellig doorgebracht aan de keukentafel en morgen hebben we een branding van de kalfjes van Lorne en Sharmane. We gaan dit doen bij hun dochter Lindsey want daar staan ze namelijk naast in het land.

Woensdag:
In de ochtend zijn Lorne en ik bezig om alle spullen te verzamelen en dit brengen we naar de plek waar we de branding willen hebben.
Daarna brengen we de paarden er ook al vast heen.
Cathy haar ijzers zijn los dus neem ik Lisa vandaag mee. Die blijkt nogal vrolijk te zijn tijdens het ophalen van de kudde.

Rond 13.00 komen de mannen allemaal met truck en trailer aangereden en we zijn met ongeveer 12 man (plus mij).
Je rijdt dan met zijn allen het veld in om de groep koeien en kalfjes op te halen en dat is een hele belevenis.

Iedereen heeft zijn eigen taak en alles loopt als een geoliede machine.
De mannen wisselen het ropen van de koeien af.
Vooral Gerard en Jim zijn hier erg goed in. Gerard is een potige man die vroeger Canadees Kampioen stier worstelen is geweest.

En nog steeds als ze een kalfje niet op tijd in de neksteun vangen is het worstelen geblazen hoe klein ze ook zijn als je techniek niet klopt dan lig je eraf.
Ik heb uiteraard de kleinste uitgezocht en daar mee lopen stoeien morgen maar een maatje groter.

De kalfjes worden getagd en gebrandmerkt.
De hoorns worden ook weggebrand en de meeste stiertjes worden gecastreerd. Daarnaast krijgen ze een inenting tegen wormen en tegen ziektes (dit was mijn werk).

De cowboys waren mij een beetje aan het pesten en toen ze vroegen of ik een kalfje zelf durfde te castreren dachten ze dat ik met nee zou antwoorden.
Onder begeleiding van Lorne heb ik met 2 mooie steekjes de ballen van de kalf verwijderd alleen ze eruit trekken is een pittig klusje.
De toon was wel gelijk gezet daarna.

De mannen hebben wij uitgelegd waarom ze iets doen en wat het alternatief is.
Het was super leerzaam en een unieke ervaring om zo met plaatselijke mensen intensief mee te mogen werken.

Na afloop zitten we allemaal in de zon op het veld je drinkt een biertje rookt een sigaretje en lacht wat met elkaar.
Je hoort de mooiste verhalen voorbij komen en de jongens persten elkaar goedbedoelde.

Diegene van wie de branding is daar eet je bij en Sharmene heeft zichzelf overtroffen. Schalen met lam, pork, aardappelen en sweet potatoes, rabarbercake, puddingbrood en ga zo maar door.
De mannen gaan na de branding aan de whiskey of rum en het is dan een geweldige avond geworden.

Donderdag:
Vandaag gaan we branden bij Laurence.
Laurence is een man van in de 80 die een groot aantal koeien en kalfjes heeft. Daarna fokt hij bokking bulls en bokking horses voor de rodeo's (die hij samen met zijn 2 zoons organiseert).

In de ochtend doen we thuis nog wat dingen en rond een uur of 1 gaan we op weg.
Ik schreef al eerder dat ik Cathy een geweldig paard vond maar omdat haar ijzers los hingen ik haar gisteren niet mee kon nemen. Na overleg met Lorne (ik wil haar echt uitproberen namelijk) heeft hij haar ijzers er onder vandaan genomen en kon ze mee.

We gaan met een groep van 10 (meeste zijn dezelfde mannen als gisteren) de koeien en kalfjes halen. Cathy reageert bijzonder goed en als er een kalfje losbreekt kan ik haar er super snel achter laten gaan. Aangekomen bij de kraal Magnum van Lorne mee naar binnen om de koeien van de kalfjes te scheiden. Ik krijg super fijne tips die ik gelijk tot praktijk om kan zetten en het lijkt wel met dit paard of ik het alleen maar hoef te denken.
Voor een groen 3 jarige doet ze het meer dan goed.
Jim (een van de cowboys) geeft achteraf een complimentje dat Cathy en ik een goed team zijn en dat is leuk om te horen.

Daarna binden we de paarden vast en gaan we aan de slag. Grappig om te zien dat het overal er net iets anders aan toe gaat.
Gedurende de dag komen de vrouwen van wat mannen langs om te kijken en ook de kinderen helpen mee.
En het is leuk om zoveel mensen te leren kennen en dat je ook gewoon opgenomen word in een team.

Na afloop gaan we naar Laurence zijn huis en daar genieten we van heerlijk eten.
Leuk om te zien dat hele families erbij betrokken zijn en dat de gemeenschap elkaar helpt.
De mannen die spreken vol lof over de vrouwen die al het eten maar weer op tafel zetten en het gewone werk op de ranch hebben terwijl de mannen op pad zijn.
Ondanks het harde werken hier is er veel tijd voor sociale aspecten en dit is dan altijd in combinatie met eten.

De jongens vragen of ik morgen mee ga om bij Murphy's te helpen met maar hoe graag ik dit ook zou willen het gaat niet.

Morgen heb ik hier namelijk m'n laatste dag en na een ochtendje vol paarden gaan we naar de rodeo voordat ik afgezet word in Calgary.

Van Sharmane heb ik een aanbod gekregen om tot en met eind augustus de paarden te rijden op de ranch en dan in september mee op hunting trip.
Lorne zei dat ik als bonus een puppy kon krijgen en Cathy als vast paard.
En het is super verleidelijk want ik ben dol op deze lieve en hartelijke mensen. Het leven is hier echt wel keihard en je moet hard werken voor je brood maar er is hier altijd een sociaal aspect omdat je elkaar erg nodig hebt.
En behalve dit alles, het is hier prachtig. De omgeving is zo uitgestrekt en adembenemend.
Het enige kleine probleempje is dat ik thuis ook een baan heb en dat ik beloofd heb om na 5weken gewoon thuis te komen.

De cowboys laten mij een liedje horen van Eddie Dean: we're brandin today.
En met dit toepasselijke nummer en de uitnodiging van al deze cowboys om volgend jaar langs te komen voor branding is het tijd om naar huis te gaan.

Vrijdag
De dag vliegt voorbij en nadat ik wat paardjes heb gereden en natuurlijk wat extra aandacht aan Cathy heb besteed is het tijd voor een douche en schone kleding.
Mijn jeans vol stof, smeer en bloedvlekken van de afgelopen 10dagen laat ik achter.

Sharmane vertrekt rond 15.00uur richting zomerkamp en om 16.00uur vertrek ik samen met Lorne en Peter naar de Rodeo in Innisfail en Lorne geeft aan dat dit 1 van de betere rodeo's in Canada is en vooral het onderdeel bare back is hier van uitzonderlijke klasse (zonder zadel op een bokkend paard).
We genieten van alle onderdelen die voorbij komen zoals roping, barrel race, stier worstelen, bokkende paarden met en zonder zadel en de bokkende stieren.
Dieren die hier soms al jaren aan mee doen hebben echt een bepaalde reputatie en het is een fantastische afsluiter van een buitengewone tijd geweest.
10 dagen voelde als 3 weken en ik had er rustig 3 maanden van kunnen maken.

Maar ik wil mij aan mijn plan houden en dus zit ik nu met een hoofd vol prachtige herinneringen in Calgary.

  • 18 Juni 2016 - 10:13

    Jan F:

    Fantastisch Nathalie, heb ook dit voorlaatste verhaal met je boeiende ervaringen van deze week, met interesse gelezen, en wat je aangeeft je gaat met een schat aan indrukken & ervaringen terug naar NL, maar zal ook omschakelen worden na deze zeer intensieve weken voor jouw. Wens je goede vlucht terug, en nu nog even nagenieten en de indrukken verwerken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 26 Mei 2011
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 57163

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 21 Mei 2017

Guatemala, Belize en mexico

31 Mei 2016 - 02 Juli 2016

New York en Canada

03 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Trans Mongolië Express

19 Juli 2013 - 22 Juli 2013

Weekendje Spanje

29 December 2012 - 03 Januari 2013

Familie bezoek in Polen

11 December 2012 - 15 December 2012

Hello Riga!

25 Augustus 2012 - 09 September 2012

Van Polen naar Noorwegen

30 April 2012 - 18 Mei 2012

Naar het oosten

11 Oktober 2011 - 13 November 2011

Australië

Landen bezocht: