Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Nathalie Huisman - WaarBenJij.nu

Moskou

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

11 Oktober 2013 | Rusland, Moskou

03.10.2013
Na een vroege start in de ochtend is er behoorlijk wat vertraging de rest van de dag waardoor we pas later konden inchecken, later vertrekken en met een omweg. Van Amsterdam naar Brussel (opstijgen 3 nummers luisteren op je iPod en weer landen) via Tallinn (even uit het vliegtuig om door de douane te gaan en weer terug in het vliegtuig) naar Moskou kwamen we met ruim 2 uur vertraging om 18.15 aan. Na wat zoeken nemen we de aeroxpress naar het centrum waar we voor het het eerst in de metro van Moskou stappen.
Dagelijks maken meer mensen in Moskou gebruik van de metro dan in Londen en New York samen. De metro stations zijn bijna allemaal bijzonder door het gebruik van marmer, koperen beelden en gebruik van verschillende bouwstijlen. Ze behoren tot de mooiste metrostations ter wereld.
Er staat niks in het Engels aangegeven en omdat we beiden het cyrillisch niet kunnen lezen zijn we genoodzaakt de weg te vragen. Niet iedereen spreekt Engels maar de meestem zijn echter wel behulpzaam.
Na een pittige metro trip en nog een heel eind lopen (verkeerde kant) gebruiken we uiteindelijk de gps en komen zo aan in ons hostel.
In een rustige zijstraat van een drukke straat vol restaurants, cafeetjes en op slechts 10min wandelen van het Kremlin.
Nadat we zijn geïnstalleerd is het al 21.30 uur en vallen we om van de honger door het lange reizen is het er behoorlijk bij ingeschoten. Vies, bezweet en trillerig lopen we uiteindelijk bij tepemok binnen die bekend staat om de blini (Russische pannenkoeken) na de bestelling geplaatst te hebben (half Engels, veel wijzen en gewoon proberen) mochten we het eten meenemen want ze gingen sluiten. Uiteindelijk hebben we het niet kunnen bewaren tot het hostel maar hebben we de pannenkoeken op een rand van een muurtje naar binnen gewerkt en wat waren ze heerlijk! Als toetje zijn we een leuke patisserie binnen gegaan een regelrechte walhalla voor de zoetekauw. Het enige is dat het personeel geen Engels sprak en je zo niet echt kon weten wat er in al die taarten zit dus dan neem je iets wat op cheese cake lijkt met een kopje thee. Het smaakte heerlijk!
Terug in het hostel zijn we na een verfrissende douche onze wiebelige en krakende stapelbed ingestapt voor een welverdiende rust!

04.10.2013
Ik heb gewoon goed geslapen wel met oordopjes maar om 06.00uur was ik al wakker.
Een uurtje later ben ik opgestaan en aan gaan kleden en heb ik Robin daarna gewekt. Aan een kopje koffie in de keuken zijn we al helemaal opgewonden over de dag die gaat komen.
Vanuit het hostel zijn we eerst de straat rechtuit gelopen naar het Kremlin en het is groot heel groot en daarnaast staat de St. Basil Met alle gekleurde torentjes. Na de nodige foto's en afzetting van het plein (voorbereiding Sotsji 2014) zijn we gaan ontbijten
Door de tuinen van Alexander langs de muren van het Kremlin passeer je de tombe van de onbekende soldaat waar ieder uur de wacht word gewisseld door militairen. Het is een park met mooie beelden en in de vijver vind je koperen beelden uit sprookjes terug.
Nadat we in de immense lange rij hadden gestaan om in het Kremlin te komen werden we door de bewaker boven weggestuurd omdat onze rugtas naar de bagageruimte moest. Poging twee ging goed en uiteindelijk 40 minuten later liepen we binnen de muren van het Kremlin.
Zodra je over de stenen brug bent loop je tegen het werkpaleis op aan je rechterkant en aan je linkerkant de opslag plaats van allewapens via een brede boulevard kom je uit bij de Tsaar kanon met een lengte 5.34 meter en ruim 40 ton aan gewicht en Tsaar klok met een hoogte van ruim 6 meter en een diameter van 6.6 meter het gewicht is ruim 200 ton.
Verder staan er verschillende kathedralen en kerken op het terrein waarbij je naar binnen kan. De vele iconen en fresco's zijn overweldigend mooi.

De lunch nuttigen we tussen de Moskovieten in het food Court gedeelte van Okhotny Ryad dit is een ondergronds winkelcentrum. Uiteindelijk verlaten we het rode plein aan de zuidkant van de stad en steken we de brede rivier over. De oevers van de rivier zijn oplopend van glad steen en een val erin betekend dan ook altijd bijna onherroepelijk het einde.
Na een lange wandeling komen we aan in sculpture park die uiteindelijk langzaam overgaat in Gorky park vernoemd naar Maxim Gorky een bekende Russische auteur.
Dit park is recentelijk behoorlijk aangepakt en vernieuwd nu de billionaire Roman Abramovich hier eigenaar van is. Zo zijn we weer wat uurtjes verder en steken we uiteindelijk het water weer over via de glazen brug voor voetgangers en fietsers. We besluiten via Arbat street (de winkelstraat) terug te lopen om te kijken of we voor Robin een nieuwe E-reader kunnen scoren omdat de hare in het vliegtuig is verdwenen (enig mogelijke omschrijving).
De historische Arbat straat is een brede boulevard met winkels aan beide kanten van mega sjiek tot normaal en souvenir winkeltjes. Het is door de jaren heen behoorlijk toeristisch geworden.
Na vele winkels in en uit waarbij niemand ons echt begrijpt (ben ik bang) zien we in de laatste winkel een e-reader liggen. Na wat handen en voeten werk krijgen we deze te zien, gaat de instelling op Engels en is ie dus ook aangeschaft!
We nemen hier de metro omdat dit metro station bekend staat dat het mooi is en niks is minder waar! Beelden van mensen en van honden. De honden hebben een gouden snuit en worden door voorbijganger aangeraakt op de neus, ik denk voor geluk maar precies waarom heb ik niet op kunnen zoeken.
Na vele uren wandelen en onwijs veel te hebben bekeken zijn we bij pelmeshka wat gaan eten dit is een plaatselijke keten wat opzich niet vreselijk slecht was behalve dan dat het eten lauw was.
Na een mooie avond wandeling hebben we genoten van een stukje taart en wat thee en zo komen we na een uurtje of 12 buiten de deur weer in het hostel.

05.10.2013
Na een gare nacht (dronken kamergenootjes) gaan we alsnog vroeg de deur uit en na een lekker ontbijt (dankzij de vertaal app) gaan we richting het gedeelte waar het space museum en exebition gedeelte is. Dit is een park vol met groter dan grote gebouwen uit de Sovjet periode waarbij je een jonge man en vrouw met graan tussen hun in als beelden ziet.
Uit de luidsprekers klinkt er Russische muziek en het is dan niet moeilijk om de Russische militairen te zien paraderen over de brede boulevards gevolgd door tanks en ook de burgers gekleed in de laatste mode.
De werkelijkheid is anders nu worden de gebouwen gebruikt als winkels, ruimte voor tentoonstellingen en meer. Het is jammer dat de fonteins het niet doen maar met een beetje fantasie zie je voor je hoe het kan zijn en dat is schitterend.
Na een mooie wandeling nemen we de metro naar de andere kant van de stad en gaan we naar markt van Izmailovo geweest. Dit is een markt die staat bekend om de souveniertje en ook traditioneel handgemaakte zaken. Ook kom je er verder het nodige antique tegen. Deze markt is super leuk en we hebben het 1 en ander kunnen aanschaffen en afdingen hoort er ook bij. De beste man heb ik 10 roebels afgetroggeld en hij wilde mij een plastic zakje verkopen om de aankopen in te doen, juist voor 10 roebels. Robin ik en de verkoper hebben hartelijk gelachen om het spelletje want dat is het eigenlijk.
Ik zelf was verliefd op een mooie wollen trui handgemaakt door een oma helaas was het maatje heel groot. Na een geslaagde middag zijn we met de metro richting het rode plein gegaan.
Omdat het Rode plein (eigenlijke betekenis mooie plein) gisteren dusdanig was afgesloten dat we de St. Basil niet in konden komen besluiten we dit nu te doen.
Maar eerst drinken we een kopje koffie en eten een stukje taart in de Bosco Bar en daar betalen we ook voor de schade is €30,- maar de taart was heerlijk.

In 1555 beginnen de architecten Postnik en Barma in opdracht van Ivan de Verschrikkelijke aan de bouw van St. Basil officieel heet het Pokrovsky Sobor. St. Basil refereert eigenlijk alleen naar het kapel op het noord oosten (de enige die pinten heeft als spijkers) het is gebouwd op het graf van: The barefoot holy fool Vasily (Basil) die de ondergang van Ivan voorspelde.
Het bestaat uit 9 kapellen. De hoge tent achtig gebouwde toren is het centrum met daarin de kerk van de heilige sluier van de moeder van God.
Alle kapellen hebben een naam en behoren tot een heilige.
De legende zegt dat Ivan de Verschrikkelijk de architecten de ogen heeft laten uitsteken nadat ze de bouw hadden voltooid zodat ze nooit meer zoiets moois zouden kunnen maken.

Na een verfrissing in het Bosco café (goedkopere versie van de Bosco bar) krijgen we toch wel erg trek wat vrij normaal is rond 19.00 uur.

We zijn in het grote warenhuis GUM ( spreek uit als goom) wat een groot en mooi overdekt winkelcentrum iset meer dan honderd winkels en restaurantjes. Met een glazen dak en bijzonder interieur is dit 3 etage hoge gebouw meer dan revolutionair toen het gebouwd werd in 1890. Op de begane grond vind je allerlei exclusieve winkels van Hermes, Prade, Valentino tot luxe etenswaren als het beste caviaar en champagne. Je ziet een man en vrouw gearmd de winkel uit lopen terwijl de chauffeur bepakt met tassen voor hun uit richting de auto loopt.
En wij gaan hier eten maar dan wel op de 3etage bij Stolovaya 57.
Een ouderwets restaurant in post Stalin tijdperk. Het eten is goed, goedkoop en het leukste is dat je onder de Russische medemens bent.
Na een laatste avondwandeling via een supermarkt is het tijd om terug naar het hostel te gaan. We moeten onze tas gaan pakken want morgen begint de treinreis!

06.10.2013
Na een diepe diepe slaap worden we enigszins gaar wakker maar rond half 9 zijn we al buiten de deur. We gaan ontbijten, wandelen door het park en eten een taartje.
Rond 11 uur checken we uit en gaan we bepakt en bezakt naar het trein station. De metro gaat ondertussen soepeltjes je went snel.
Aangekomen op het station is het even zoeken en begrijpen we dat we moeten wachten het spoor is namelijk nog niet bekend. Na wat wachten en rondlopen vertrekken we naar perron 3 en daar is onze trein. We hebben treinstel 15 bed nummer 37 en 38 en tot onze vreugde hebben we de enigste 2 persoons coupe in de 2e klasse!
Na de nodige foto's maken we een kopje koffie (oplos en heet water) en wachten we tot de trein gaat vertrekken.
5193km in 4 dagen naar Irkutsk en jawel terwijl het klokje 13.05 aangeeft vertrekken we langzaam weg van het perron, weg van Moskou een schitterende grote stad!